BTB-ABVV uit kritiek op actievoerende Uber-chauffeurs en hun vakbond, maar stelt ook dat ‘Uber chauffeurs duidelijkheid willen over hun inkomen!’
“Wie de Uber applicatie in Brussel gebruikt heeft vastgesteld dat de recente acties georganiseerd door enkele Uber chauffeurs geen impact hadden op de activiteiten van Uber,” stelt de vakbond BTB-ABVV. “Die acties waren een slag in het water. Het was een impulsief protest van enkele chauffeurs tegen het commissiesysteem dat Uber toepast. Dat zou – zo zeggen die enkelingen – zorgen voor inkomensverlies bij de chauffeurs. BTB-ABVV deed een rondvraag bij haar leden die werken voor Uber, en kreeg daar geen bevestiging van. Integendeel, veel chauffeurs vinden het nieuwe systeem duidelijker en transparanter.” Eens te meer lijkt de vakbond zich, met negatieve uitlatingen over actievoerende chauffeurs, aan de kant van Uber te scharen.
“We blijven echter – samen met onze leden bij Uber – het systeem monitoren. Eventuele problemen zullen binnen de sociale dialoog aangekaart worden. Met twee klemtonen: méér transparantie bij de tariefzetting en het vrijwaren van het inkomen van de chauffeurs.”
“Uber heeft onlangs het Trip Radar-systeem geïntroduceerd, dat voorziet in meer transparantie voor chauffeurs. Dit systeem biedt chauffeurs de mogelijkheid om de aangeboden ritten in hun omgeving te bekijken, inclusief de mogelijke inkomsten en de bestemming, voordat ze besluiten de rit te aanvaarden. Frank Moreels voorzitter BTB-ABVV: “Deze innovatie kwam er na lange onderhandelingen en druk van BTB en wordt door ons gezien als een positieve ontwikkeling in het streven naar meer keuzevrijheid en duidelijkheid voor chauffeurs.” Het Trip Radar-systeem is een antwoord op de vraag naar meer transparantie bij Uber en inzicht in de rittenkeuzes voor chauffeurs. Het speelt in op een belangrijke eis van BTB-ABVV: chauffeurs moeten zelf kunnen beslissen welke ritten zij willen uitvoeren op basis van volledige informatie.”
“Tegelijk met het Trip Radar-systeem heeft Uber echter de implementatie van een “dynamisch” commissie systeem uitgerold. Dit systeem is de reden van de recente onrust. In plaats van een vaste commissie van 25%, past Uber nu een variabele commissie toe, afhankelijk van de financiële aantrekkelijkheid van de rit. Dit betekent dat chauffeurs voor lange ritten een hogere commissie betalen aan Uber, terwijl voor korte ritten de commissie juist lager uitvalt. Door veel chauffeurs wordt dit als complex ervaren, en ze vrezen dat hun inkomen erdoor zal dalen. Uber zegt een eerlijke verdeling van ritten te willen realiseren, zonder dat chauffeurs in de praktijk inkomensverlies lijden. Als chauffeurs in de praktijk een combinatie van lange en korte ritten uitvoeren zou het gemiddelde van hun commissie rond de 25% moeten uitkomen, net zoals vroeger. Daar wringt het schoentje, niemand kan voorspellen of dit al dan niet klopt!”
De vakbond BTB-ABVV zegt dit samen met haar leden te monitoren en analyseren. “We zullen niet aarzelen om te reageren wanneer blijkt dat de gemiddelde commissie boven de 25% gaat. Mocht ook blijken dat chauffeurs door het nieuwe systeem inkomensverlies lijden zal BTB-ABVV gepast reageren.”
Maar aan het eind van het persbericht van de BTB-ABVV krijgen de actievoerende chauffeurs en hun vakbond opnieuw een veeg uit de pan: “De ‘boycot actie’ gaat uit van slechts een kleine groep chauffeurs, gesteund door CSC United Freelancers. De afgelopen boycot acties hebben echter geen enkele impact gehad op de activiteiten of inkomsten van Uber. Het heeft alleen tot inkomensverlies geleid van de weinige chauffeurs die effectief deelgenomen hebben. Frank Moreels: “Wij geloven in een constructieve dialoog en zijn van mening dat de recente invoering door Uber, van Trip Radar-systeem, in lijn liggen met de eis tot meer transparantie die wij namens onze leden hebben gesteld. Indien blijkt dat het systeem achteruitgang betekent voor onze chauffeurs zullen we Uber interpelleren. Het is voor ons essentieel om via sociaal overleg tot oplossingen te komen die de arbeidsomstandigheden verbeteren en de transparantie vergroten. Net zoals het essentieel is dat Uber zijn chauffeurs respecteert.”
- BTB-ABVV uit kritiek op actievoerende Uber-chauffeurs en hun vakbond, maar stelt ook dat ‘Uber chauffeurs duidelijkheid willen over hun inkomen!’ Regelmatig demonstreren ontevreden chauffeurs voor de hoofdzetel van het bedrijf. Redactiefoto (archief).