Bus2Bus trapt met de eerste ‘live’ busvakbeurs het ‘busvakbeurs-seizoen’ af
Gisteren ging Bus2Bus in Berlijn, de eerste busvakbeurs die ‘live’ wordt gehouden, van start. De tweedaagse vakbeurs wordt om de twee jaar samen met de bdo, de Duitse vakorganisatie voor bus- en touringcarondernemers, georganiseerd. Hoewel er volgens de organisatoren – de Messe Berlin – 20% meer exposanten zijn vergeleken met de laatste uitgave in 2019 (100 uit 16 landen), wordt het geheel – inclusief de seminars – ook nu weer in twee hallen plus een ruim buitenterrein gehouden. De organisatie rekent op 2.000 vakbezoekers uit Duitsland en van elders in Europa. De eerste dag was het alvast gezellig druk.
Iedere spreker in de verschillende seminars sprak over het fijne gevoel elkaar weer ‘live te kunnen zien.’ “Natuurlijk zijn er transformatieproblemen, dingen die anders moeten, nog afgezien van de verduurzaming van de bus- en touringcar, “ stelde bdo-voorzitter Karl Hülsmann tijdens de opening. “Er zijn vooral politieke signalen nodig. We hebben een correct politiek kader nodig. Het midden- en kleinbedrijf, waartoe ook de bus- en touringcarsector behoort, heeft de afgelopen twee jaar zwaar geleden. Bedrijven zijn van de markt verdwenen, net als medewerkers en bussen. Veel ondernemers hebben zorgen hoe het verder gaat.” Hülsmann stipte al snel ook hét probleem van de sector aan: het nijpende gebrek aan personeel. Niet alleen van rijdend personeel, maar ook van ondersteunende medewerkers. Dat komt deels door de hoge eisen die aan nieuwe medewerkers worden gesteld (rijbewijs en aanvullende opleiding – samen goed voor meer dan 10.000 euro). “De toekomst van de sector staat op het spel, ook vanwege de veranderende mobiliteit. Autonome bussen zijn nog niet voor morgen. En zeker niet in grote aantallen.”
Die ‘Mobilitätswende’ speelt vooral in het Berlijnse openbaar vervoer, waarin inmiddels alweer 80% van de reizigers – die tijdens corona in de auto stapten – teruggekeerd zijn. “Het ov moet veiliger en beter,” zei Meike Niedbal van de Berlijnse overheid. “Deels door een betere harmonie tussen ov en andere vervoermiddelen zoals de fiets, maar ook door gebruik te maken van groter materieel – vooral elektrische bussen – en betere overstapmogelijkheden en betere reizigersinformatie te bieden. Voor de ‘buitengebieden’ van Berlijn werkt de ov-bedrijf BVG aan ‘on-demand’ vervoer. Pilots met kleinere bussen gaan binnenkort van start.
Na Bus2Bus volgt de vakbeurs Busworld Turkey, die van 26 tot en met 28 mei in Istanbul wordt gehouden. Na de zomer is het tijd voor IAA Transportation 2022 (20-25 september in Hannover) en vrijwel gelijktijdig voor de ‘treinenvakbeurs’ Innotrans (dat zich als ‘International Trade Fair for Transport Technology’ steeds meer voor bussen interesseert), die in Berlijn loopt van 20-23 september.
- Bus2Bus trapt met de eerste ‘live’ busvakbeurs het ‘busvakbeurs-seizoen’ af.