Chaos voor de schoolpoort: Concrete maatregelen; VVN biedt ondersteuning
Er zijn duidelijke voorbeelden van wat effectief is: veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers, autoluwe straten voor de school en afspraken over parkeren die zorgen dat ouders een klein stukje lopen in plaats van direct voor de school te stoppen. VVN-woordvoerder Willemijn Pomper benadrukt Pomper benadrukt het belang van snelle actie: “We kunnen niet van kinderen verwachten dat ze veilige verkeersdeelnemers worden als we hun dagelijkse leersituatie onveilig laten. Dit is hét moment voor gemeenten om door te pakken en samen met scholen, ouders en buurtbewoners te zorgen voor routes en omgevingen waar kinderen veilig kunnen lopen en fietsen. en samen met scholen, ouders en buurtbewoners te zorgen voor routes en omgevingen waar kinderen veilig kunnen lopen en fietsen.”
Gemeenten die hiermee aan de slag willen, kunnen gebruikmaken van de kennis, hulpmiddelen en voorbeelden die VVN biedt. Ook voor ouders is een belangrijke rol weggelegd. Met diverse acties en tools voor thuis kunnen zij bijdragen aan de verkeersveiligheid van (hun) kind(eren).
De VVN Flitspeiling laat ook zien dat Nederlanders zich minder veilig voelen in het verkeer dan vorig jaar, waarbij vooral vrouwen en niet-autorijders onveilige situaties ervaren. Opvallend is dat het gebruik van de telefoon door fietsers vaker wordt genoemd als oorzaak van onveiligheid. Tegelijkertijd neemt het dagelijks gebruik van openbaar vervoer en lopen toe, terwijl auto- gebruik licht afneemt. Bij kinderen blijft de gewone fiets het meest gebruikt, al zien we een stijging van e-bikegebruik. Positief is dat de bereidheid om zich aan de snelheidslimieten te houden, met name in schoolomgevingen, is gestegen.
Deze inzichten onderstrepen dat verkeersveiligheid rond scholen een dynamisch en breed maatschappelijk thema blijft. Het gehele rapport VVN Flitspeiling 2025 is in te zien op de website van VVN.
- Chaos voor de schoolpoort: Concrete maatregelen; VVN biedt ondersteuning. Illustratie VVN.

