Chauffeurs Buurtbus zoeken passagiers
De vraag naar de Buurtbus kun je ook creëren, zo was in 2017 het idee tijdens de oprichting van de vereniging Buurtbus Opsterland. Een vraagstuk dat vandaag de dag extra actueel is, want sinds de pandemie is het reizigersaantal op buurtbuslijn 104 gekelderd. “We wolle graach wer wat minsken yn ús bus.” (We willen graag wat meer mensen in onze bus), aldus Sa!
Het is tijd om de oude vertrouwde Buurtbus, buslijn 104, onder de aandacht te brengen, zo vinden de chauffeurs. “As earste wolle we graach ôf fan it kuchskerm en it lawaaimeitsjende fentilaasjesysteem.” Want het kuchscherm en het HEPA-ventilatiesysteem maken een normaal gesprek in de buurtbus vrijwel onmogelijk. Hoe nuttig ook in tijden van besmettingen, het beperkt het sociale contact in de bus danig, zegt secretaris Willem Vlietstra. En juist die sociale contacten zijn voor veel reizigers en chauffeurs belangrijk, weet voorzitter Liesbeth de Boer.
Jarenlang viel de Buurtbus onder de gemeente Opsterland, die hiervoor chauffeurs in dienst had. In 2017 trok de gemeente zich terug en droeg de Buurtbus over aan vrijwilligers. Met een groep van 25 chauffeurs, inclusief het bestuur en een coördinator, verzorgt Vereniging Buurtbus Opsterland elke werkdag (7.09-19.27 uur) de ritten: van Gorredijk naar Allardsoog vice versa en aansluitend een lus naar Tijnje.
Een Buurtbus in stand houden, blijkt een hele opgave, vooral sinds de coronatijd. Vlietstra: “We hebben een jaar stilgestaan en nu we weer rijden, hebben we nog maar een derde van het aantal passagiers van voorgaande jaren.”
“En als er geen mensen in de bus zitten is er voor de chauffeur geen klap aan,” zegt chauffeur Nynke de Visser. “Corona heeft daar een groot aandeel in gehad. Geen schoolkinderen omdat de scholen dicht waren en geen ouderen omdat ze niet met het openbaar vervoer willen omdat ze niet besmet willen worden,” verklaart Liesbeth de Boer een deel van de passagiersterugloop. Klaas Wijma, chauffeur vanaf het begin, merkt dat het aantal schoolkinderen in de Buurtbus al jaren afneemt.
De Buurtbus vervoert daarnaast regelmatig ouderen die boodschappen doen, hoewel ook dat aantal terugloopt, zegt Wijma. “De boodschappen brachten we hen tot in huis. Het zou ook mooi zijn als de mensen van de campings in Bakkeveen de Buurtbus zouden gebruiken voor uitstapjes of boodschappen.”
Maar er zijn wel ideeën om meer passagiers de buurtbus in te lokken. Opsterland heeft bijvoorbeeld mooie wandelgebieden en –routes. “De Buurtbus is ideaal voor mensen die graag wandelen of hardlopen. Ze kunnen meerijden tot Bakkeveen en daar een route lopen of vanaf daar naar huis rennen,” tipt De Boer. Het comité denkt ook over mogelijkheden om zelf routes uit te zetten en onderstreept dat de Buurtbus een vorm van ov is die goed is voor mensen die de tijd nemen om te reizen.
De chauffeurs zijn daarnaast ook uitermate soepel: ze stoppen ook voor passagiers die niet bij een halte staan en rijden desnoods een paar honderd meter om, om passagiers voor de huisdeur af te leveren. En voor de prijs hoeft niemand het te laten: ongeacht de bestemming kost een kaartje op lijn 104 maar € 2,35 en € 1,40 voor jeugd t/m 11 jaar en 65-plussers. Een tienrittenkaart is nog voordeliger. Kaartjes kopen kan in de bus, uitsluitend met pinbetaling.
- Chauffeurs Buurtbus zoeken passagiers. Foto Buurtbus Opsterland.