Chauffeurs krijgen in Gent taxicursus om de taxi toegankelijker te maken voor mensen met een mobiliteitshandicap
Iedereen moet vlot naar Gent kunnen, vinden ze in Gent. Daarom krijgen taxichauffeurs een cursus om de taxi toegankelijker te maken voor mensen met een mobiliteitshandicap, aldus het Laatste Nieuws. Voor wie in een rolstoel zit, een hulphond heeft of slecht ter been is, kan in Gent zelfs een tripje naar de markt een hele opgave worden. Daarom komen er nu specifiek maatregelen voor wie minder mobiel is. Taxibedrijven zullen aangemoedigd worden om hun voertuigen toegankelijker te maken.
Niet meer met de auto naar de binnenstad, maar te voet of met de fiets. Voor wie het nog niet duidelijk was: de nieuwe parkeertorens net buiten de stad, de geplande wandelboulevards en de Lage Emissie Zone (LEZ) zijn er allemaal op gericht om iedereen aan te moedigen de auto aan de kant te laten staan. Maar dat is niet voor iedereen even gemakkelijk: wie het niet breed heeft, kan zich niet zo makkelijk een nieuwe, LEZ-proof auto permitteren. Wie in een rolstoel zit of een beperking heeft, kan eenvoudigweg niet te voet naar de stad of zelfs de hoek om.
Eén van de opvallendste maatregelen van het vervoersarmoedeplan van Stad Gent, dat momenteel nog in de ontwerpfase zit, is die van de toegankelijke taxi’s. Omdat taxi’s voor mensen met een handicap vaak de laatste strohalm zijn, maar zelfs die niet altijd soelaas bieden, wil de stad hen stimuleren om toegankelijker te worden.
Concreet: een vrouw in een rolstoel kan dan wel een taxi bellen, maar ze raakt er misschien niet altijd vlot in. De taxichauffeur is mogelijk bang om een verkeerde beweging te maken. Resultaat: geen telefoontje naar de taxidiensten of een chauffeur die niet weet wat te doen. Ander voorbeeld: mag een hulphond in de taxi? Om dat soort vragen en mogelijke problemen te vermijden, komen er cursussen, voor ruwweg 120 taxichauffeurs in de komende 3 jaar. Dat is goed voor een vierde van het huidige taxichauffeursbestand. Het gaat dan om ‘standplaatstaxi’s’, met een vergunning, die bijvoorbeeld aan het station staan.
Daarnaast komen er ook subsidies voor fysieke hulpmiddelen: een uitschuifstoeltje om makkelijker in een taxi te gaan zitten, bijvoorbeeld, of een extra handgreep. Die zouden aan vijftig procent van de marktprijs gekocht kunnen worden. De stad wil ook een inventaris van de toegankelijke taxi’s, om zo chauffeurs aan te moedigen om de investering te doen.
Voor mensen in een rolstoel bestaan er natuurlijk ook de rolstoeltaxi’s: Mobar van Stad Gent en Hendriks, het meest bekende privé-initiatief. “Dat systeem werkt echter met reserveringen en we willen dat iedereen zoveel mogelijk zijn eigen leven kan leiden. We denken dat investeringen in taxi’s ook de vereenzaming kunnen tegengaan, door de inventaris willen we chauffeurs extra aanmoedigen”, zegt schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).
Taxi’s blijven natuurlijk een relatief duur vervoersmiddel. Eén van de andere punten in het vervoersarmoedeplan zet daarom in op de fietstaxi’s van de stad. Die kosten 2,50 euro voor een rit, maar beperken zich wel tot binnen de stadsring. De riksja’s worden bestuurd door mensen van In-Gent, nieuwkomers dus en dat is volgens de schepen een win-winsituatie. Daarbij gaat het om trage ritten, over korte afstand en is er ook een sociale component. Daarom wil de stad 3 nieuwe fietstaxi’s en een extra rolstoelfiets voorzien, goed voor een investering van 120.000 over twee jaar.
- Chauffeurs krijgen in Gent taxicursus om de taxi toegankelijker te maken voor mensen met een mobiliteitshandicap. Redactiefoto.