Chauffeurs zijn voorzichtig positief na keuren twee ‘voorbeeldbussen’ van Keolis, maar nog niet tevreden
Nog niet alles is zoals het zou moeten zijn, maar de geluiden van de acht chauffeurs die vrijdag twee ‘voorbeeldbussen’ van Keolis keurden, waren voorzichtig positief. Een aantal punten werd goedgekeurd, een aantal andere – met name de verwarming – werd afgekeurd, maar het eindoordeel was negatief. Toch wordt op basis van de verbeteringen aan deze bussen, de rest van de BYD-vloot aangepast. Sinds de start van de BYD-vloot in de IJssel-Vecht concessie, begin 2021, kampen de 256 elektrische bussen met een groot aantal hardnekkige technische problemen.
Nog nooit werden zoveel nieuwe e-bussen in één keer ingezet: een mooie primeur voor Keolis. Maar er was door de haastige levering nauwelijks tijd om de bussen goed te testen. Daarnaast bleken de bussen voor onderhoudsmonteurs een ramp: de bussen zijn niet allemaal uniform gebouwd, waardoor monteurs lang moeten zoeken naar de oorzaken van problemen. Deze week trapte de provincie Overijssel op de rem: Keolis is officieel in gebreke gesteld en moet alle mankementen voor begin maart hebben opgelost, anders dreigt opnieuw een boete – ditmaal van 1,3 miljoen euro. De eerste met betrekking tot deze problemen bedroeg 1,5 miljoen euro.
Volgens de ‘testpiloten’ is het vermogen van de bus verbeterd, waardoor er beter kan worden ingevoegd op de snelweg. De tochtproblemen, de trillingen in het stuur en de stoelpositie zijn ook verbeterd. Samen gaan Keolis en BYD de bussen nu verder verbeteren en ze hopen voor eind februari de hele vloot aangepast te hebben. De twee ‘testbussen’ worden nu ingezet in de gewone dienstregeling, zodat ook andere chauffeurs hun mening kunnen geven. Henk Cobussen, lid van de landelijke Ondernemingsraad van Keolis zei in De Stentor: “Ik hoor dat de chauffeurs blij zijn dat er wat is verbeterd, maar we zijn er nog niet. Ik moet het eerst zien, en dan geloven.’’
Hoewel er bij de chauffeurs waardering is voor de inzet van Keolis om de problemen op te lossen, wijst een rapport van de arbodienst op een groot aantal lichamelijke klachten als gevolg van de slechte ergonomie in de bussen. Met name de plaatsing van de chauffeursstoel en de pedalen bezorgt een groot deel van de buschauffeurs hardnekkige lichamelijke klachten.
Het rapport van de arbodienst, dat De Stentor aanhaalt, spreekt in dat verband boekdelen: “Tijdens het rijden is een opvallende constante trilling te voelen in de vloer en stuur bij een snelheid van ongeveer 50 kilometer per uur. Het stuur trekt opvallend naar rechts bij snelheden van ongeveer 20 kilometer per uur. Dit zorgt voor grote mate van lokale energetische belasting rondom de linker schoudergordel waardoor de kans op RSI klachten sterk toeneemt.” Eén geïnterviewde chauffeur zou graag weer op een oude dieselbus rijden. En hij is niet de enige.
- Chauffeurs zijn voorzichtig positief na keuren twee ‘voorbeeldbussen’ van Keolis, maar nog niet tevreden. Foto Rocov.