Daimler Buses wil groei stimuleren met e-services: verder dan voertuigen en infrastructuur
Daimler Buses plant verdere groei op het gebied van e-mobiliteit – ook buiten voertuigen en infrastructuur. Daartoe introduceert het bedrijf nieuwe diensten om de levensduur van elektrisch aangedreven bussen te verlengen: zo biedt Daimler Buses zijn klanten nu de revisie van accu’s voor elektrische bussen aan. Daarnaast breidt de fabrikant zijn aanbod in 2026 uit met een nieuwe generatie accuvervanging met een grotere actieradius. Daimler Buses wil hiermee een zo lang mogelijke levensduur voor zijn elektrische voertuigen mogelijk maken – net als voor dieselbussen. De twee aanbiedingen maken deel uit van een e-serviceoffensief dat de volledige levenscyclus en winstgevendheid van e-bussen en accu’s in kaart brengt.
Till Oberwörder, CEO van Daimler Buses: “De toekomst van bussen is duidelijk elektrisch. Naast de grote vraag naar onze geëlektrificeerde bussen en ons dienstenaanbod voor de ontwikkeling van kant-en-klare e-infrastructuur, zien we een groot potentieel op het gebied van e-services – en we willen dit potentieel benutten. Onze klanten moeten elektrische bussen net zo zuinig en lang kunnen gebruiken als conventioneel aangedreven voertuigen. Dit maakt ons koplopers in de branche.”
Daimler Buses biedt de nieuwe diensten in eerste instantie aan voor de elektrisch aangedreven stadsbus Mercedes-Benz eCitaro. Het voertuig is sinds 2018 in serieproductie en is nu uitgerust met accu’s van de derde generatie (NMC3). In 2026 volgt de aanzienlijk verbeterde volgende accugeneratie (NMC4). Deze diensten zijn ook een mogelijk toekomstperspectief voor de Mercedes-Benz eIntouro streekbus. Daimler Buses presenteerde eind 2024 een prototype van de eIntouro dat bijna klaar is voor productie. De bus zal worden uitgerust met dezelfde batterijtechnologie, bekend als LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat), als de Mercedes-Benz eActros 600 langeafstandsvrachtwagen en zal vanaf 2026 op de markt verkrijgbaar zijn.
Met de revisie en vervanging van accu’s streeft Daimler Buses naar een langdurig en daarmee duurzaam gebruik in voertuigen. Net als alle accu’s verliezen accu’s van elektrische bussen door intensief gebruik in de loop der jaren aan capaciteit. De fabrikant reviseert nu de NMC1-accu’s van de eerste generatie naar behoefte, wat de capaciteit en daarmee ook de elektrische actieradius van de bussen aanzienlijk vergroot. In de toekomst zal de zogenaamde “herwerkte” actieradius ook worden uitgebreid met NMC2- en NMC3-accu’s.
Daarnaast zal Daimler Buses vanaf 2026 ook accu’s van alle voorgaande generaties (NMC1 tot en met NMC3) vervangen, afhankelijk van de geplande gebruiksduur van de klant. Het bedrijf zal ze vervolgens vervangen door de nieuwste NMC4-modellen, die een hogere capaciteit en daarmee ook een grotere actieradius van bestaande elektrische bussen mogelijk maken in vergelijking met toen ze nieuw waren. Een bijzonderheid: afhankelijk van de voertuigconfiguratie en de oorspronkelijke batterijgeneratie is het mogelijk dat er minder batterijen nodig zijn om met de NMC4-batterijen dezelfde of een hogere totale capaciteit te bereiken.
- Daimler Buses wil groei stimuleren met e-services: verder dan voertuigen en infrastructuur.