DB moet in het langeafstandsvervoer In Duitsland te maken krijgen met meer concurrentie
Meer betrouwbaarheid op het spoor en verder dalende tarieven – de Duitse federale overheid wil deze strategie implementeren door meer concurrentie in het langeafstandsvervoer. Maar eerst moeten klanten n ingrijpende bouwfase doorlopen. Op de hoofdassen lopen de vertragingen op door vaak ingrijpende bouwwerkzaamheden.
De plannen voor de toekomst zijn nog vaag, aldus Der Spiegel, maar kunnen voor de treinreizigers aanzienlijke verbeteringen opleveren. Volgens de wensen van de federale regering zou Deutsche Bahn na de algemene renovatie van het netwerk meer concurrentie moeten krijgen in het langeafstandsvervoer. Dit zou ook moeten leiden tot goedkopere kaartjes, zei de federale regeringscommissaris voor het spoorvervoer, Michael Theurer (FDP), onlangs tegen de Rheinische Post.
Een blik op andere landen zoals Italië of Spanje laat zien “dat concurrentie leidt tot meer kwaliteit en dalende prijzen.” Met zijn ICE- en Intercity-treinen is het staatsbedrijf Deutsche Bahn bijna een monopolist in het langeafstandsvervoer met een marktaandeel van 95 procent. Er is vooral concurrentie van Flixtrain.
Maar voordat er meer concurrentie op de rails kan komen, is een algemene renovatie noodzakelijk. De belangrijkste corridors van het netwerk zullen naar verwachting tussen 2024 en 2030 worden vernieuwd. Passagiers moeten zich voorbereiden op langere reizen en verschuivingen in de dienstverlening. Maar daarna – zo is de belofte – zullen de treinen volgens een betrouwbaardere dienstregeling rijden.
“Met een compleet vernieuwd netwerk en voldoende capaciteit willen we meer concurrentie creëren in het langeafstandsvervoer en daarmee zorgen voor goedkopere tickets”, aldus Theurer. De FDP-politicus verzekerde dat de betrokkenen er tijdens de renovatie alles aan zouden doen om een aantrekkelijke vervangende spoordienst aan te bieden en zo de beperkingen voor reizigers zo beperkt mogelijk te houden.
De algemene renovatie betreft 40 intensief gebruikte routes. Ze zullen ongeveer vijf maanden volledig gesloten zijn en daarna volledig gerenoveerd en gemoderniseerd worden. De federale overheid wil hiervoor bijna 40 miljard euro vrijmaken.
Volgend jaar beginnen de werkzaamheden aan de zogenaamde Riedbahn tussen Frankfurt en Mannheim. Het is een van de drukste routes van Europa. De spoorlijn verwacht dan ook merkbare verbeteringen in de betrouwbaarheid na voltooiing van de bouwwerkzaamheden daar.
- Meer ruimte voor concurrentie door FlixTrain in het Duitse langeafstandsvervoer per spoor? Redactiefoto.