De belangrijkste eisen voor het ziekenvervoer per taxi volgens de Franse taxisector
De interfederale delegatie heeft de minister van Volksgezondheid, de minister van Financiën, de directeur van de ziektekostenverzekering en de bevoegde technische instanties ontmoet en de belangrijkste eisen van de beroepsgroep uiteengezet:
- Betrokkenheid van verenigingen bij de ontwikkeling van de vijfjarige overeenkomst voor ambulancevervoer per taxi;
- Behoud van facturering op basis van de taximeter, met name in de departementen waar deze al bestaat;
- Aandacht voor lokale specifieke kenmerken en omstandigheden;
- Reorganisatie van het vervoer naar gezondheidscentra (wachtruimtes, slim delen, dienstregeling);
- Een tariefsverhoging in lijn met de prefectuurvoorschriften met duidelijke herzieningsclausules;
- Effectieve toegang tot de collectieve arbeidsovereenkomst voor alle taxibedrijven;
- En reacties op inconsistenties in de regelgeving met betrekking tot de arbeidsrechten van werknemers in de sector.
De Interfederale delegatie was verontwaardigd over de ‘kwaliteit’ van de besprekingen en verklaarde in haar persbericht: “Er is een rode lijn overschreden. In tegenstelling tot de aankondiging van de premier op zaterdag 24 mei, zijn belangrijke instrumenten voor uitgavenbeheersing uitgesloten van de besprekingen.”
“We kunnen niet accepteren dat we onterecht de zondebok worden genoemd omdat we simpelweg een regel volgen. Deze toespraak geeft een duidelijk politiek signaal af: ze proberen ons op te zadelen met de last van het begrotingstekort waar we mee kampen.”
Het programma voor de eerste week van juni belooft intensief te worden: een overleg tussen het ministerie van Transport en vertegenwoordigers van de VTC/platform-chauffeurs, gevolgd door overleg met de VTC-platformen; overleg met de lokale ziekenfondsen in aanwezigheid van de prefecten over medisch taxivervoer; een technisch overleg van de Interfederale delegatie met het ministerie van Volksgezondheid; en een interministerieel overleg met de Interfederale Taxidelegatie
Maar deze onderhandelingen van een half uur hebben de taxisector, die zich op roulerende basis organiseert om verzamelpunten te behouden, niet gedemotiveerd. Taxi’s in Menton, Nice, Avignon en Marseille plannen al een konvooi dat zich op 9 juni bij hun Parijse collega’s voegt. De platformen proberen op hun beurt hun imago te verbeteren door berichten naar hun chauffeurs te sturen waarin ze hen aansporen zich aan de regelgeving te houden en in de media-aandacht uit te lokken om taxi’s in diskrediet te brengen.
Op 28 mei kondigden de minister van Verkeer en de gedelegeerde minister van Binnenlandse Zaken de invoering aan van drie nieuwe boetes voor illegale taxipraktijken, het niet registreren bij het register van taxibedrijven en het onregelmatig ophalen van klanten zonder voorafgaande reservering. Prefecten kregen de opdracht de controles op taxibedrijven te verscherpen, met name op treinstations en luchthavens, evenals in de buurt van grote evenementen. Minister Philippe Tabarot heeft zich publiekelijk verbonden aan het uitvoeren van deze controles op permanente en regelmatige basis.
- De taxistrijd in Frankrijk tegen platformen en voor goed en betaalbaar medisch vervoer gaat ook in juni door. Foto 100% Taxis.