De Chinese valstrik’ ‘Geen andere keus’
Bij andere Duitse fabrikanten is dit niet anders. Mercedes en BMW genereren bovendien zo’n 35 procent van hun omzet in China en zijn daarom bereid grote bedragen te investeren. Maar Duitse fabrikanten worden geconfronteerd met een probleem in China. Populaire Duitse modellen zijn vooral dure luxe voertuigen met verbrandingsmotoren. De verkoop van elektrische auto’s blijft ver achter. Het aandeel van Volkswagen in elektrische auto’s in China bedroeg slechts 5 procent. Het is niet verrassend dat VW een agressief investeringsbeleid voert in China.
Maar buitenlandse fabrikanten staan in China onder toenemende druk, omdat klanten zich tot binnenlandse merken wenden. Dit heeft vooral te maken met het feit dat China zijn eigen fabrikanten steeds meer steunt. Andere fabrikanten worden, zelfs als ze in China produceren, vaak geconfronteerd met hindernissen op het gebied van de regelgeving. Daar hoort ook Tesla bij.
Zijn baas Elon Musk bracht vorige week een verrassingsbezoek aan Beijing en kondigde toen een verregaande samenwerking met Baidu aan. Hun software en kaartgegevens zullen nu worden geïntegreerd in Tesla-voertuigen. Tegelijkertijd stopte een Chinese autoriteit haar onderzoeken tegen Tesla. Ze hadden vermoedens van databeveiligingsproblemen bij Tesla, die op miraculeuze wijze verdwenen na de overeenkomst met Baidu.
Europa en de VS zijn in veel economische sectoren volledig afhankelijk van China. De autosector is daar één van. Duitse fabrikanten hebben geen enkele kans om zich tegen deze trend te verdedigen en investeren tegelijkertijd recordbedragen. Het is logisch, want als iemand geld wil verdienen, moet hij of zij succesvol zijn op de Chinese markt. Het is ook duidelijk dat deze strategie momenteel veel gevaren met zich meebrengt.
Maar managers in de sector hebben geen andere keus. Een directeur van een Duits merk zei op de laatste IAA: “Ik vertrouw liever op een sterke wederzijdse afhankelijkheid dan op het verminderen van risico’s. Als er in de Chinese politiek een agressieve houding de overhand krijgt, zullen we totaal andere problemen hebben dan onze investeringen in China.” De Duitse auto-industrie kan alleen maar hopen dat de man gelijk heeft.
- VW, BMW, Mercedes: de Duitse auto-industrie zit gevangen in de Chinese valstrik. Foto Tagesspiegel.