De grootste Europese luchtvaartmaatschappijen claimen een ‘netto nul emissie’ terwijl ze lobbyen om de klimaatwetten van de EU te verzwakken
Uit een nieuwe analyse van Transport & Environment (T&E) blijkt dat vier luchtvaartmaatschappijen – Air France, Lufthansa, Iberia en Aer Lingus – eraan werken om de klimaatplannen van de EU voor de luchtvaart af te zwakken, waardoor tot 72% van de EU-luchtvaartemissies van de baan zouden moeten zijn.
Ondanks de publieke toezegging om tegen 2050 een netto nul-emissie te bereiken, blijkt uit de analyse van T&E van de position papers van bedrijven dat de grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa lobbyen bij besluitvormers om de milieuambitie van de EU-klimaatplannen voor de luchtvaart af te zwakken. Deze documenten onthullen grote verschillen tussen de publieke toezeggingen van de luchtvaartmaatschappijen en hun hardnekkige lobbyinspanningen.
De lobbypogingen worden rechtstreeks gedaan door luchtvaartmaatschappijen of onder het mom van groepen als de International Air Transport Association (IATA), die de belangen behartigt van legacy-luchtvaartmaatschappijen zoals Iberia en Aer Lingus (onder de IAG-groep), Air France-KLM en Lufthansa. De studie vindt duidelijke tekenen dat de standpunten van IATA en IAG in een aantal amendementen terecht zijn gekomen die door besluitvormers bij het Europees Parlement zijn ingediend. Duidelijk bleek dat negatieve klimaatlobbyinspanningen worden geleid door de IATA en luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM en Lufthansa.
Jo Dardenne, luchtvaartmanager bij T&E, zegt: “Het is geen nieuws dat legacy-luchtvaartmaatschappijen een voorkeursbehandeling hebben genoten onder de klimaatmaatregelen van de EU. Ze doen publieksvriendelijke beloften van netto-nuluitstoot, wat als muziek in de oren klinkt voor hun investeerders en klanten. Maar op de achtergrond sturen ze IAG en IATA om hun vuile werk te doen: lobbyen om het klimaatpakket van de EU te verzwakken, zodat ze gratis kunnen blijven vervuilen.”
IAG en IATA willen het EU-voorstel voor duurzame vliegtuigbrandstoffen (ReFuelEU) afzwakken door te vragen dat de reikwijdte van het door de EU voorgestelde brandstofmandaat alleen van toepassing is op vluchten binnen de EU. Uit T&E-berekeningen blijkt dat, als ze zouden slagen in hun inspanningen, slechts 28% van de emissies van vluchten die vertrekken vanuit Europa zouden worden gedekt door ReFuelEU. Het huidige voorstel van de Europese Commissie dekt 92% van de uitstoot van vluchten die vertrekken vanuit Europa. Als het wordt uitgevoerd, zou het voorstel van de Commissie een stapsgewijze verandering betekenen in de inspanningen van de EU om de klimaatimpact van de luchtvaart aan te pakken.
“IATA, IAG en de legacy airlines hebben maar één doel: hoe kunnen we blijven vervuilen maar niet betalen?, zegt Jo Dardenne. “Het is gemakkelijk om sporen van hun lobby-inspanningen terug te vinden in afgezwakte klimaatteksten. Als de EU het klimaatprobleem van de luchtvaart serieus wil aanpakken en de vervuilers wil laten betalen, moet ze niet langer buigen voor de eisen van deze lobbygroepen. In plaats daarvan moet het zijn klimaatwetten zo ambitieus mogelijk blijven maken.”
- De grootste Europese luchtvaartmaatschappijen claimen een ‘netto nul emissie’ terwijl ze lobbyen om de klimaatwetten van de EU te verzwakken. Foto Bond Beter Leefmilieu.