De hausse die het Deutschlandticket veroorzaakte, neemt af: Nauwelijks toename aantal reizigers in bus en trein neemt nauwelijks toe
De hausse waar onmiddellijk na de invoering van het Deutschlandticket sprake van was, met een grote toename van bus- en treinreizigers – met name lokaal en regionaal – ebt weg. De aantallen reizigers met een D-Ticket groeien nauwelijks.
Het aantal reizigers in bus en trein is weliswaar licht gestegen, maar de eerdere hausse die het Deutschlandticket na de invoering in mei 2023 als opvolger van het 9 Euro Ticket uit 2022 veroorzaakte, is voorlopig voorbij. Het aantal reizigers in het lokale openbaar vervoer groeide in de eerste helft van het jaar met één procent, aldus het Federaal Bureau voor de Statistiek in Wiesbaden. Wel groeide het treingebruik op de lange afstand: plus vier procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, hoewel er dat jaar stakingen waren.
De toename van het aantal reizigers in het lokale OV na de invoering van het Deutschlandticket is volgens statistici afgevlakt. In de eerste helft van 2023 werd een stijging van tien procent genoteerd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en in de eerste helft van 2024 een stijging van zeven procent.
Het D-Ticket werd in mei 2023 ingevoerd en maakt reizen met bussen en regionale treinen in het hele land mogelijk voor € 58 per maand. Volgens cijfers van de sector maken ongeveer 14 miljoen mensen er gebruik van. Vanaf 2026 zal de prijs stijgen naar € 63. Reizigersorganisaties en consumentenorganisaties vrezen dat dit een negatief effect zal hebben op de gebruikersaantallen.
De overgrote meerderheid van de reizigers in Duitsland maakt gebruik van het OV, dat goed is voor 99 procent van de reguliere lijndiensten, aldus statistici. Daar groeide het reizigersverkeer in de eerste helft van het jaar met één procent tot 5,7 miljard passagiers. Het aantal reizigers in het lokale treinvervoer steeg ook met één procent tot 1,4 miljard – ondanks stakingen in dezelfde periode een jaar eerder. 2,6 miljard mensen maakten gebruik van het lokale busvervoer, twee procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal tramreizigers steeg licht tot ongeveer 2 miljard. Ongeveer vijf miljoen passagiers bleven reizen met langeafstandsbussen.
Dat tegen de achtergrond van herhaaldelijk geharrewar tussen de Bondsregering en de deelstaten over wie nu wat betaalt. Vandaar ook de omhoog geschoten prijs van het D-Ticket. Maar ook in het lokale OV stijgen de prijzen: vanaf 2026 met 6 procent. Een enkeltje in Berlijn kost binnenkort vier euro.
- De hausse die het Deutschlandticket veroorzaakte, neemt af: Nauwelijks toename aantal reizigers in bus en trein. Foto Deutsche Bahn AG/Dominic Dupont.