De Lijn werkt samen met OTIV en CAF aan veiligere trams
Veiligheid in het verkeer staat altijd voorop bij De Lijn. Er wordt ingezet op allerlei acties die de veiligheid van het tramverkeer moeten verhogen: de constructie van de voertuigen zelf, signalisatie aan de tramkruisingen, bewustmakingscampagnes tijdens het zomerseizoen aan de Kust, de opleiding van de chauffeurs en meer. In een project met OTIV en de trambouwer CAF, gaat het OV-bedrijf nog een stap verder. Er worden innovatieve en slimme systemen getest om de veiligheid van het tramverkeer nog te verbeteren.
Op de Kusttram, ’s werelds langste tramlijn, zijn sensoren geïnstalleerd die alles om de tram heen registreren. De Kusttram is een ideale plek voor deze tests vanwege de verschillende verkeerssituaties waar hij doorheen rijdt, zoals stadscentra en drukke gebieden langs de kust.
“De technologie die zal worden getest combineert sensoren met data-analyse en artificiële intelligentie om de omgeving van de voertuigen te scannen,” zegt Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters. “Ze toont en analyseert realtime het gedrag van bijvoorbeeld voetgangers, fietsers en wagens, kan zo mogelijke gevaren voorspellen en de ideale actie van de tram(bestuurder) aangeven. Samen met De Lijn zijn we zeer geïnteresseerd in deze technologie omdat veiligheid voor ons een topprioriteit is”. Dankzij de samenwerking met OTIV, een start-up uit Gent, kan De Lijn nieuwe technologieën testen om de veiligheid en efficiëntie van haar trams te verbeteren.
Philippe Le Cerf, CIO van De Lijn: “Bij De Lijn staan we voortdurend open voor nieuwe ontwikkelingen in de tramsector, met veiligheid als absolute prioriteit. Onze samenwerking met OTIV biedt een uitstekende kans om gebruik te maken van AI-technologieën en onze kennis te vergroten om de veiligheid verder te verbeteren. Deze ervaringen zullen ons helpen bij toekomstige aanbestedingen, waarbij we streven naar de implementatie van een waarschuwingssysteem voor botsingen als ondersteuning voor onze chauffeurs op onze voertuigen.”
Het project begon in de zomer van 2023 en zal doorgaan tot na de volgende zomer. Op dit moment worden verschillende scenario’s geëvalueerd om te zien hoe snel de sensoren gevaar kunnen detecteren en hoe de software kan helpen om de reactietijd van de chauffeur te verbeteren. In deze testfase verzamelen de sensoren gegevens zonder nu al directe feedback te geven aan de trambestuurder.
CAF (fabrikant van de Zeelijner – de Kusttram) is bij dit project betrokken vanwege hun ervaring met het integreren van verschillende systemen. Deze samenwerking is waardevol voor alle betrokken partijen. De Lijn, OTIV en CAF kunnen zo inzicht krijgen in hoe deze systemen kunnen helpen om incidenten te voorkomen. OTIV ontwikkelt assistentie- en autonome technologieën voor spoorvoertuigen. Het bedrijf heeft verschillende oplossingen die de veiligheid en efficiëntie in de spoorsector kunnen verbeteren.
- De Lijn werkt samen met OTIV en CAF aan veiligere trams. Foto De Lijn.