De Lijn zoekt (blijvende) directeur Techniek
De Lijn, de Vlaamse Vervoermaatschappij, is op zoek naar een directeur Techniek m/v die wat langer blijft. Tot 27 april kan men zich kandidaat stellen. Is praktijkervaring op de werkvloer een conditio sine qua non?
Sinds wijlen Freddy Van de Weghe, die nog diende bij de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (NMVB), in 2009 met pensioen ging, passeerden al vijf directeurs de revue. Gemiddeld waren ze twee jaar en twee maanden in dienst. In 2020 werd zelfs beroep gedaan op een extern consultant. Volgens ingewijden een dure vogel zonder meerwaarde. Vandaag leidt landbouwingenieur Dirk Busschaert ad interim de technische tent.
De ellende bij de technische diensten begon toen werd besloten om de mensen naar hun eigen baan te laten solliciteren. “Onbegrijpelijk en dom, zeker in een gespecialiseerd bedrijf”, zegt een ov-expert. “De goede krachten zijn beledigd, de rest doet niet mee.”
Veel ingenieurs met kennis en ervaring verlieten het bedrijf. Mensen met kennis op gebied van trams, sporen en bovenleidingen zijn bovendien in België moeilijk te vinden. De verantwoordelijke voor het beheer en de innovatie van de voertuigen besloot recentelijk over te schakelen op deeltijds werken.
De technische diensten kampen nog steeds met een personeelstekort. In Antwerpen zijn veel lagevloertrams niet inzetbaar. Dat resulteert steeds tot het schrappen van ritten.
Zolang De Lijn geen marktconforme lonen hanteert, blijft het aanwerven van bekwame technici vooral in de regio Antwerpen een moeilijke opdracht. De in gang gezette elektrificatie van de busvloot vereist bovendien nog meer technisch geschoolde medewerkers.
- De Lijn zoekt (blijvende) directeur Techniek. Foto De Lijn.