Directe spoorverbinding van Groningen naar Bremen schuift door voorkeursrechten voor Duitse werf weer paar jaar op
Ook de komende jaren zit een directe treinverbinding, de zogenoemde Wunderline, tussen Groningen en Bremen er niet in. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de provincie Groningen en de aangrenzende Duitse deelstaat Niedersachsen. De plannen voor de Wunderline zijn niet binnen drie jaar haalbaar, meldt RTV Noord. De Wunderline zou de reistijd op het 173 kilometer lange traject met een half uur moeten bekorten tot 2 uur en 13 minuten.
Dat het niet lukt heeft alles te maken met de Friesenbrücke, een spoorbrug op het Duitse deel van het traject tussen Groningen en Bremen. Op 3 december werd de brug stukgevaren door een binnenvaartschip. Sindsdien moeten passagiers omrijden en een keer overstappen, op de lijn tussen Leer en Bad Zwischenhahn, waar vaak lang op de trein moet worden gewacht.
De herstelkosten vielen zo hoog uit, dat de Duitsers besloten om een compleet nieuwe Friesenbrücke aan te leggen. De bouw is gestart en de draaibrug is op z’n vroegst eind volgend jaar klaar. Maar zelfs daarmee kan er nog geen directe trein rijden, merken de onderzoekers op. De nieuwe Friesenbrücke staat straks namelijk ongeveer 40 minuten per uur open en is dan dus niet beschikbaar voor treinverkeer. De ruime openingstijden zijn bedongen door de Meyer scheepswerf bij de Duitse stad Papenburg, bouwer van enorme cruiseschepen.
Als de nieuwe spoorbrug zo vaak openstaat heeft dat “te veel invloed op de betrouwbaarheid van de dienstregeling” van de directe treinverbinding, stellen de onderzoekers. Zij komen nu met een alternatief: laat de bestaande regionale stoptrein via Bad Zwischenahn en Leer wat vaker rijden. Ook dat is geen sinecure. Voor zo’n snelle stoptreinverbinding zijn extra treinstellen en opstelplaatsen nodig. Bovendien moeten de stations van Groningen en Bremen worden aangepast. “Deze variant zal op zijn vroegst in 2036 kunnen rijden”, aldus de onderzoekers.
Tientallen jaren geleden werd voor het eerst gesproken over een veel snellere verbinding dan het huidige boemeltje-met-overstap. In 2014 stelden het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Groningen samen 102 miljoen euro beschikbaar voor de directe verbinding. Toen werd ook de naam Wunderline voor het eerst gebruikt.
- Directe spoorverbinding van Groningen naar Bremen schuift door voorkeursrechten voor Duitse werf op opening Friesenbrücke weer paar jaar op. Foto Arriva.