Divisie Bussen structureel verlieslatend; concentratie OV-bussen in Roeselare, en touringcars in Valkenswaard
De omzet van de divisie Bussen is fors gestegen: van 132 miljoen euro vorig jaar naar 270 miljoen euro. Deze stijging is te verklaren doordat leveringen flink zijn verbeterd. De integratie van VDL Van Hool in de divisie Bussen is in volle gang. Deze activiteit kampt met onzekerheden door de importheffingen van de VS, evenals de fors gedaalde koers van de dollar ten opzichte van de euro.
De divisie Bussen is structureel verlieslatend en is een zorgenkindje. CEO Van der Leegte doelt in De Telegraaf onder meer op de arbeidsintensieve productie van bussen. Veel Europese bedrijven als Scania en Volvo zijn uit de moeilijke markt van bussen gestapt, waardoor Van der Leegte hoopte dat er extra ruimte vrij zou komen in de Euopese markt. Die wordt echter vooral gevuld door Chinese concurrenten. Van der Leegte: “Onze loonkosten liggen gemiddeld op 70 euro per uur. Als er tweeduizen werkuren gaan in een bus, is dat al 140.000 euro aan loonkosten in één bus.”
Van der Leegte: “Wij hebben de productielocatie van Van Hool in Macedonië overgenomen en dat was een hele goede beslissing”, aldus Van der Leegte. “Alleen is 60 procent van de bussen die daar gebouwd worden bestemd voor de Amerikaanse markt. Op de bus komt nog 15 procent tarief, maar op het staal zit ook al 15 procent. Het is tarief op tarief op tarief. Als we dat willen doorberekenen aan de klant, zegt de klant: dat kunnen we niet betalen.” VDL sluit niet uit dat wanneer de genomen maatregelen in Roeselare (concentratie productie OV-bussen) en Valkenswaard (productie touringcars) niet leiden tot verbetering van de winstgevendheid, dat bepaalde onderdelen in goedkopere landen worden geproduceerd.
De locatie in Valkenswaard gaat zich, zoals in het verleden ook altijd het geval is geweest, opnieuw volledig focussen op touringcars. Hier zal vanaf volgend jaar de derde generatie VDL Futura worden geproduceerd. De lancering van deze nieuwe coach is een hoogtepunt op Busworld, de grootste vakbeurs voor de bus- en touringcarindustrie in Europa, die dit jaar plaatsvindt van 4 tot en met 9 oktober in Brussel. De Futura 3 betekent voor klanten een grote sprong voorwaarts in de kosten voor de hele levensduur van het voertuig, met name gedreven door een besparing op brandstof tot 15 procent.
- Divisie Bussen structureel verlieslatend; concentratie productie OV-bussen in Roeselare (foto) en touringcars in Valkenswaard. Foto Pitane Blue.