Doeksen en Wagenborg willen graag elektrisch naar de eilanden gaan varen; brandstoftoeslag voor eilanders blijft beperkt dankzij toeristen
De gedachte om de Waddeneilanden te bedienen met elektrische veerboten, is niet nieuw. In een interview vorig jaar met Doeksen-directeur Dirk Spoor kwam deze optie al eens naar voren. Voorwaarde was toen wel dat er een groene stroomvoorziening aan de wal zou moeten komen. De gestegen brandstofkosten hebben deze optie nu bij zowel Doeksen als Wagenborg weer op tafel gelegd. Ze zeggen beide mogelijkheden te zien om met volledig elektrische veerboten te gaan varen.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) meldde deze week in antwoord op Kamervragen van de VVD naar aanleiding van artikelen in de LC, dat de concessiehouders Doeksen en Wagenborg beide de mogelijkheden onderzoeken om in de toekomst duurzamer te varen. Met name wordt gekeken naar de optie om (gedeeltelijk) elektrisch te varen, voegde ze eraan toe.
Directeur Dirk Spoor bevestigt dat Doeksen al enige jaren achter de schermen nadenkt over verduurzaming in de toekomst. Als beste oplossing voor de veerdiensten naar Terschelling en Vlieland ziet Doeksen inmiddels volledig elektrisch varen. “Dat zou het allermooiste zijn. Als je groene stroom gebruikt is dat de meest duurzame oplossing voor het milieu,” stelt hij in de LC.
Er zijn al snelboten die elektrisch kunnen varen en de twee spiksplinternieuwe op LNG-gas varende veerboten die Doeksen in 2020 in de vaart heeft gebracht (Willem de Vlamingh en Willem Barentsz), zijn om te bouwen naar elektrisch vervoer, zegt Spoor. “Er is echter een belangrijke maar. Er is lang niet voldoende stroom in Harlingen en vooral niet op de Waddeneilanden. Je moet op alle plekken kunnen laden.”
Als de concessieverlener – nu het Rijk, straks mogelijk de provincie – een elektrische toekomst wil, dan moet je nu al kijken wat je allemaal moet realiseren aan elektrische infrastructuur, stelt Spoor. Hierover is Doeksen al langer in gesprek met Rijkswaterstaat. “Het zou kunnen betekenen dat er een extra kabel door de Waddenzee gelegd moet worden.”
De concessie voor de Waddenveerdiensten van Doeksen en Wagenborg loopt tot eind 2029. De rederijen moeten echter ruim van tevoren weten waar de diensten aan toe zijn om zich daarop voor te bereiden. “De toekomst zal duurzaam zijn en elektrische voortstuwing is een logische stap”, reageert directeur Ger van Langen van Wagenborg. Ook hij geeft aan dat de belangrijkste vraag die de komende tijd beantwoord moet worden is: hoe gaan we die stroom opwekken en waar komt die vandaan?
Wagenborg stelde in oktober een innovatiemanager aan voor de verduurzaming van de vloot naar Ameland en Schiermonnikoog. “Voor het einde van het eerste kwartaal van 2024 willen we een panklaar plan hebben, waar alle betrokkenen zich in kunnen vinden”, zegt Van Langen, die daarbij onder meer doelt op de ministeries, de provincies, de gemeenten, de consumentenplatforms en “natuurlijk alle eilanders”.
VVD-Kamerleden hadden eerder gevraagd of die eilanders ontzien kunnen worden bij de brandstoftoeslag op boottickets, die in principe op 1 januari wordt ingevoerd. Heijnen liet in een Kamerbrief al weten dat de extra prijsverhoging (bovenop een inflatiecorrectie van 2,6 procent bij alle veerdiensten) voor eilanders beperkt blijft tot 4,5 procent en dat die voor andere gebruikers 16,5 procent bedraagt. Die laatste groep krijgt een extra verhoging voor de kiezen om de kosten voor de eilandbewoners te temperen, meldde Heijnen nu.
- Doeksen en Wagenborg willen graag elektrisch naar de eilanden gaan varen. De twee nieuwste schepen van Doeksen (op LNG) kunnen daarvoor aangepast worden.