Drie nieuwe breed-inzetbare Mercedes-Benz Tourismo’s voor Oostenrijk Group
De Oostenrijk Group, een van de grotere touringcar- en personenvervoersbedrijven in de regio Amsterdam, verwelkomde in januari drie nieuwe Mercedes-Benz Tourismo’s, die het bedrijf – gespecialiseerd in inkomend toerisme – breed gaat inzetten. “Ons jonge wagenpark voldoet aan de modernste eisen op het gebied van duurzaamheid en veiligheid, en dat houden we graag zo. Deze Tourismo’s passen perfect bij onze visie”, aldus CEO Rogier Staal.
Met Rogier Staal staat alweer de vierde generatie aan het roer van de Oostenrijk Group. Het familiebedrijf is in 1922 opgericht door zijn overgrootvader C.P. Oostenrijk, die een lijndienst startte tussen Diemen, Weesp en het Gooi. Naast Rogier is ook zus Manou verbonden aan het bedrijf, als COO, terwijl Chris Jansen als CFO de driekoppige directie completeert. “Na 100 jaar van gestage groei zijn we nog steeds een bedrijf met een platte organisatie en een toegankelijke cultuur,” stelt CEO Rogier Staal. “Met ons jonge wagenpark streven we ernaar om zo duurzaam mogelijk te zijn als bedrijf. Verkeersveiligheid staat ook hoog in het vaandel bij ons. We zijn dan ook ISO 9001, 14001 én 39001 gecertificeerd.”
De nieuwe 14 m. lange Tourismo’s maken deel uit van een grotere reeks nieuwe touringcars voor het Amsterdamse bedrijf. De drie Tourismo’s zijn bedoeld als vervanging van oudere touringcars. Ze zijn royaal uitgerust en hebben 61 zitplaatsen voor passagiers. Tot de uitgebreide voorzieningen behoren onder meer een keuken, USB-aansluitingen, een 360°-camerasysteem en een extra brandstoftank. Dat laatste is erg handig, vertelt Staal. “We zetten deze Tourismo’s onder meer in voor onze pendeldiensten naar bijvoorbeeld Frankrijk. Het scheelt tijd en kosten als je dan onderweg niet langs de snelweg hoeft te tanken.”
De 360°-camera’s aan boord van de Tourismo’s zijn bedoeld om de veiligheid van de medewerkers en passagiers verder te verhogen, en ook om schades zoveel mogelijk te beperken. De grote aandacht voor verkeersveiligheid is kenmerkend voor Oostenrijk en is mede voortgekomen uit de activiteiten van het bedrijf in de VS. Oostenrijk heeft hier als een van de weinige Nederlandse touroperators een eigen dochteronderneming. “In Amerika zijn de veiligheidseisen enorm streng,” legt Staal uit. “Soms gaat dat heel ver, maar tegelijk vinden wij veiligheid zelf ook zeer belangrijk. Daarom hebben we in Nederland een speciaal Damage Awareness Policy Program opgezet, een idee dat stamt uit onze activiteiten in Amerika. Onderdeel van dit programma was het behalen van het certificaat ISO 39001 ‘Road Traffic Safety Management System’. Eind 2022 hebben we dit certificaat met succes kunnen behalen als eerste touringcarbedrijf in Nederland.”
Wat betreft de toekomst voor het bedrijf en de sector in het algemeen is Rogier Staal positief gestemd. Voor de Oostenrijk Group was het de afgelopen twee jaar goed zakendoen, en ook komend jaar ziet het er qua business en kansen goed uit volgens de CEO. Toch is niet alles rozengeur en maneschijn: “De krapte aan personeel en materieel in onze sector zijn problemen die niet zomaar opgelost zijn. Verder zijn er duurzame ontwikkelingen die een grote impact kunnen gaan hebben. Denk maar aan elektrisch rijden. Is dat haalbaar voor grote bussen, en zo ja, met welke investeringen krijg je dan als bedrijf te maken? Het is spannend wat dat allemaal voor de sector gaat betekenen.
- Rogier en Manou Staal verwelkomen drie nieuwe breed-inzetbare Mercedes-Benz Tourismo’s voor de Oostenrijk Group.