Drie partijen in de race om trein-, bus- en buurtbusvervoer in de Achterhoek te (blijven) organiseren
Naast Keolis en EBS is ook Arriva – dat al in de regio rijdt – geïnteresseerd in het leveren van het openbaar vervoer in de Achterhoek. De drie partijen hebben zich bij de provincie aangemeld om het trein-, bus-, en buurtbusvervoer te organiseren.
Het ov-bedrijf dat wordt aangewezen, kan rekenen op een flinke opdracht. Allereerst moeten uiterlijk tegen 2030 toiletten in alle treinen zijn ingebouwd. Ook is ‘extra aandacht’ voor de bereikbaarheid van het platteland gevraagd – niet ongebruikelijk in landelijke regio’s.
De afgelopen maanden konden de geïnteresseerde partijen zich met een aanbieding melden met bij de provincie. In de komende beoordeling geeft de provincie punten voor verschillende onderdelen: “Hieronder valt service, veiligheid, innovatie, inbouwplan toiletten in de trein en een transitieplan voor verduurzamen materieel (bus en auto),” aldus de provincie Overijssel.
Wie de concessie in de wacht sleept krijgt het ‘alleenrecht’ voor het ov in de regio’s Achterhoek én Rivierenland. Ook komt er een extra treindienst bij ten opzichte van de huidige situatie. Breng is nu namelijk nog verantwoordelijk voor het traject Arnhem-Doetinchem. Daarnaast moet er een nieuwe treindienst in de Achterhoek worden vormgegeven, de RegioExpres, tussen Arnhem en Doetinchem die vier keer per uur gaat rijden.
De provincie verwacht begin oktober bekend te maken welke partij als winnaar uit de bus komt. De nieuwe vervoerder moet vervolgens in december 2025 starten met het verzorgen van het ov in Achterhoek-Rivierenland. De concessie loopt tot december 2035, maar kan worden verlengd tot uiterlijk eind 2042. Overigens gaan alle buurtbussen, bussen en treinen rijden onder de merknaam RRReis, van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland.
- De winnaar van de ov-concessie Achterhoek-Rivierenland gaat rijden onder de merknaam RRReis, de marketingnaam van het ov in Gelderland, Overijssel en Flevoland. Foto RRReis.