Duidelijke verschillen tussen deelfiets- en deelstepgebruikers, aldus Way to Go
De invloed van deelmobiliteit reikt verder dan enkel het dagelijkse verplaatsingsgedrag. Gebruikers bezitten opvallend minder voertuigen: 43% heeft geen eigen auto (tegenover slechts 19% van de Vlaamse bevolking) en slechts 65% heeft een eigen fiets (tegenover 80% gemiddeld). Deelmobiliteit zorgt er bovendien voor dat mensen hun eigen voertuigen wegdoen: in de 12 maanden voor de bevraging heeft 6% van de respondenten de eigen auto weggedaan en 5% de eigen fiets.
Het onderzoek van Way To Go toont duidelijke verschillen tussen deelfiets- en deelstepgebruikers. Deelfietsers zijn gemiddeld ouder (41 jaar), hoogopgeleid en leven vaker in kleinere huishoudens. De man-vrouwverhouding is er nagenoeg evenwichtig. Deelstepgebruikers zijn jonger (33 jaar), vaker student en wonen vaker nog thuis of in een studentenhuis. Zij zijn vaker man (66%), hebben minder vaak een rijbewijs en vaker een migratieachtergrond.
Het onderzoek erkent de kritiek dat deelfietsen en -steps voor een deel ten koste gaan van verplaatsingen met de bus, tram of te voet. Zonder deelfietsen zou 45% terugvallen op het openbaar vervoer en 52% te voet gaan. Maar deelfietsen en -steps vervangen ook heel wat autoritten. Als er geen deelfietsen zouden zijn, zou 17% van de deelfietsers voor de auto kiezen. Bij de gebruikers van deelsteps gaat het om 11%.
“Micromobiliteit vervangt dus deels actieve mobiliteit, maar ook significant veel autoritten,” benadrukt Jeffrey Matthijs. “Bovendien blijven gebruikers van deelfietsen en -steps veel vaker te voet gaan en het openbaar vervoer nemen dan de gemiddelde Vlaming. De nettobalans is duidelijk positief voor duurzame mobiliteit.”
Het onderzoek werd uitgevoerd in mei 2025 door de Universiteit Antwerpen, met een representatieve steekproef van 4.100 respondenten. Acht aanbieders van deelfietsen en -steps leverden data en werkten samen in één gezamenlijke vragenlijst – een primeur in België.
- Duidelijke verschillen tussen deelfiets- en deelstepgebruikers, aldus Way to Go. Foto Netwerk Duurzame Mobiliteit.