Ebusco moet 36 miljoen euro aan vers geld ophalen bij kritische beleggers; Connect Bus in Zweden zegt order voor 47 bussen af
Ebusco, de Nederlandse producent van elektrische bussen in Deurne, wil in het laatste trimester 36 miljoen euro aan vers geld ophalen door het uitgeven van nieuwe aandelen. De in geldnood verkerende fabrikant wil daarmee zijn reorganisatieplan bekostigen. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend.
Toen Ebusco in oktober 2021 naar de beurs trok, konden beleggers aandelen van het bedrijf kopen tegen 23 euro per stuk. Ook Marc Coucke meldde zich toen als leidende investeerder. Net voor de beursgang kocht hij toen 1,3 miljoen aandelen. Vandaag staat de beurskoers van Ebusco onder één euro per aandeel. Dat is het gevolg van het parcours dat het bedrijf sindsdien reed.
In 2021 boekte het een verlies van 64,7 miljoen euro, in 2022 volgde een malus van 32,2 miljoen euro en vorig jaar doken de resultaten zelfs 120,1 miljoen euro in het rood. In de eerste helft van dit jaar kwam er een verlies van 64,7 miljoen euro bij. De rode cijfers waren mede het gevolg van zwakke operationele prestaties. Door het gebrek aan onderdelen raken bussen vaak niet tijdig afgewerkt. Om de situatie recht te trekken, heeft Ebusco — waar Coucke inmiddels vertrokken is als investeerder — weer vers geld nodig. Eind dit jaar wil het voor 36 miljoen euro fondsen ophalen. De huidige aandeelhouders krijgen daarbij het voorrecht om in te tekenen. Tegen welke voorwaarden, wordt later bekendgemaakt.
Omdat de koers van het Ebusco-aandeel onder één euro is gedaald, plant het bedrijf ook een aandelenbundeling. Vijf huidige aandelen worden daarbij omgezet in één nieuw. De aandeelhouders moeten zich op 24 oktober nog wel uitspreken over de plannen van het management. Maar aandeelhouders staan alvast niet te juichen. Op de beurs van Amsterdam ging het aandeel gisteren 11,90 procent onderuit tot 0,87 euro. Er zullen wellicht heel wat nieuwe aandelen verkocht moeten worden om het beoogde bedrag op te halen. De winsten in de toekomst zullen dus over veel meer aandelen verdeeld moeten worden.
Beleggersvereniging VEB is kritisch over de aandelenuitgifte. Doordat nieuwe aandelen worden uitgegeven, verwatert het belang van bestaande aandeelhouders en daalt de toekomstige winst per aandeel. “We zullen heel kritisch zijn of met dit nieuwe kapitaal voldoende perspectief ontstaat om toekomstige groei te financieren”, reageert VEB-directeur Gerben Everts tegenover het Eindhovens Dagblad. “Of dat het wordt gebruikt om schulden af te lossen.” Aan de uitgifte van nieuwe aandelen kunnen alle bestaande aandeelhouders meedoen. Everts zegt benieuwd te zijn in hoeverre grotere aandeelhouders opnieuw de portemonnee trekken. Hij doelt daarbij onder meer op oprichter en ex-topman Peter Bijvelds, die met 35 procent de grootste aandeelhouder is.Ebusco verwacht de aandelenuitgifte ‘in het vierde kwartaal’ van 2024 te effectueren. Vooruitlopend daarop hebben enkele grotere aandeelhouders toegezegd een deel van de benodigde financiering voor de herstructurering beschikbaar te stellen. Wie dat zijn, is niet bekend. Ze hebben ook hun steun uitgesproken voor de nieuwe bestuursvoorzitter Christian Schreyer.
Het reorganisatieplan dat wordt voorbereid, voorziet onder meer in vermindering van het aantal productievestigingen van zeven naar vijf. Een van de drie eigen fabrieken in Deurne, Venray en het Franse Rouen gaat dicht. Van de vier locaties van de externe assemblagepartners in China en Portugal waarvan gebruik wordt gemaakt, wordt er ook één geschrapt.
- Ebusco moet 36 miljoen euro aan vers geld ophalen bij kritische beleggers; Connect Bus in Zweden zegt order voor 47 bussen af. Foto Ebusco.