Eerste Stadler TINA Tram van HTM onthuld
Op vrijdag 12 september heeft HTM op feestelijke wijze de eerste TINA-tram van Stadler gepresenteerd. Met de komst van deze moderne tram als opvolger van BN’s GTL 8, maken de HTM, de gemeenten in de Haagse regio en de MRDH een flinke stap op weg naar het OV van de toekomst. De TINA is ruim, comfortabel en toegankelijk voor alle reizigers. Ook is deze tram energiezuinig. Dankzij een batterij op het dak die remenergie opslaat, wordt per reiziger 25% minder energie verbruikt.
De nieuwe TINA-trams – Stadler’s afkorting van Total Integrierter Niederflur-Antrieb –zijn 36,5 meter lang, 2,65 meter breed en bieden een gelijkvloerse instap. Dit vergroot de toegankelijkheid voor reizigers met én zonder een beperking. Ook de inrichting met panoramaramen, ledverlichting en een houtkleurige vloer, draagt bij aan een prettige reiservaring. De trams zijn ruimer dan de oude rode BN-trams en kunnen daardoor 27% meer reizigers vervoeren. Dit is nodig om het groeiende aantal reizigers in de regio naar hun bestemming te kunnen brengen.
HTM start met een testprogramma, eerst met één tram en later dit jaar met vijf. De verwachting is dat de TINA-trams vanaf zomer 2026 reizigers gaan vervoeren op de lijnen 1,6 en 12.
De metropoolregio groeit: in Den Haag en omgeving komen er circa 100.000 mensen bij de komende decennia. Meer inwoners, meer woningen, meer arbeidsplaatsen. Dat betekent ook meer verplaatsingen. Om de regio bereikbaar en leefbaar te houden werken de gemeenten in de Haagse regio, HTM en de MRDH aan openbaar vervoer dat meegroeit met het toenemende aantal inwoners. Wat daarvoor nodig is, hebben de partners gebundeld in het programma OV Next. Regiobestuurder MRDH Simon Fortuyn: “Voor een bereikbare, duurzame en leefbare samenleving moet het openbaar vervoer meegroeien met de regionale ontwikkelingen. De nieuwe tram voor de Haagse regio draagt daaraan bij.”
- HTM’s eerste Stadler TINA-tram onthuld. Foto HTM.