Eindejaarsverrassing: Ruim honderd banen weg bij bussenbouwer Ebusco
E-busconstructeur Ebusco heeft op de laatste dag van het jaar haar medewerkers ingelicht over een eerder aangekondigde reorganisatie. Op deze manier wil de kwakkelende e-busonderneming de resultaten verbeteren. Daarom schrapt Ebusco in totaal 102 arbeidsplaatsen (fte’s). Dat komt neer op 16,5% van het totaal aantal banen. Ebusco hoopt deze herstructurering grotendeels in het eerste kwartaal van 2025 uit te voeren en diende een verzoek in bij het UWV om de ontslagen te kunnen doorvoeren. Ook zijn de vakbonden geïnformeerd, waarmee het bedrijf spreekt over een sociaal plan voor de betrokken werknemers. De getroffen functies hebben voornamelijk betrekking op de productie-, magazijn- en facilitaire afdelingen.
In een toelichting spreekt de nieuwe CEO Christian Schreyer van “een noodzakelijke stap om de financiële prestaties van Ebusco te verbeteren”. De Duitser wist in november een faillissement te voorkomen door tientallen miljoenen op te halen via een claimemissie.
Het ooit veelbelovende Ebusco uit Deurne ging in oktober 2021 naar de beurs. Met de beursgang haalde het bedrijf het benodigde geld op om een groot gedeelte van de busproductie van China naar Nederland te verplaatsen. Die keuze bleek grote gevolgen te hebben: niet al te lang na de beursgang begon de productie te haperen. Het bedrijf gaf in de jaren die volgden meerdere winstwaarschuwingen af en de aandelenkoers liet een duikvlucht zien.
Deze zomer werd de situatie van Ebusco echt penibel. Inmiddels had het bedrijf de productie weer grotendeels teruggehaald naar China, maar toch hielden de vertragingen aan. Eind juli werd bekend dat het bedrijf in de eerste zes maanden €65 mln verlies had gedraaid op een omzet van €38 mln. Begin november had het bedrijf helemaal niks meer in kas.
De nieuwe topman Schreyer kondigde eerder al aan in Nederland een van de twee productielocaties te willen sluiten. Ook wordt voortaan alleen nog maar de laatste hand aan de bussen gelegd voordat ze naar klanten gaan. De productie van de lichtgewicht composieten basis van de bussen, waar ook het intellectueel eigendom op zit, gaat volledig naar het Franse Rouen. Al het andere werk wordt gedaan door Chinese onderaannemers.
Schreyer noemt de afbouw van de productie in Nederland een belangrijk onderdeel van zijn poging om het bedrijf weer gezond te maken. Hij streeft ernaar de onderdelen die verantwoordelijk zijn voor de verkoop, het ontwerp en de engineering juist te versterken. “Hoewel het oorspronkelijk de bedoeling was om deze aanpassing over een langere periode te spreiden, hebben we er nu voor gekozen om het proces te versnellen en binnen een korter tijdsbestek duidelijkheid te verschaffen”, aldus de topman. Vooruitlopend op de reorganisatie benoemde hij medio december Michel van Maanen, transformatiemanager bij het bedrijf, als nieuwe operationeel directeur. Hij is de opvolger van Roald Dogge.
- Eindejaarsverrassing: Ruim honderd banen weg bij bussenbouwer Ebusco. Redactiefoto.