TTB: Er zijn alternatieven voor het uitgedunde aanbod tussen Antwerpen en Brussel
In het nu al magere aanbod tijdens het weekend wordt nog extra gesnoeid. Tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid zal één van beide IC-treinen met 6 tussenstops even lang onderweg zijn als de S-trein met 15 tussenstops. Ook de reizigers ten noorden van Antwerpen, die vandaag op weekdagen een rechtstreekse trein naar Brussel hebben, worden getroffen. Wie uit Essen of Kapellen naar Brussel wil, zal in juli en augustus 12 tot 21 minuten langer onderweg zijn en in Antwerpen moeten overstappen.
Toch zijn er alternatieven. “Zoals vroeger zou de NMBS treinen kunnen omleiden via Muizen. Die moeten dan wel in Mechelen-Nekkerspoel i.p.v. Mechelen stoppen, maar ze ontwijken de werf. Het tijdsverlies is beperkt en er kunnen evenveel treinen blijven rijden. Daardoor zouden kleinere stations als Hove, Kontich-Lint, Duffel e.a. tijdens de spits hun 2 S-treinen behouden”, zegt Peter Meukens. Als dit niet kan, moet de NMBS de internationale Eurocity Direct tussen Antwerpen en Brussel voor binnenlandse reizigers openstellen. “Voor TreinTramBus is het onaanvaardbaar dat binnenlandse treinen afgeschaft worden, terwijl nagenoeg lege internationale treinen wel blijven rijden”, aldus Meukens.
Net zoals in het verleden munt de communicatie van de NMBS niet uit in duidelijkheid. Voorlopig staat er enkel op de website een ingewikkeld en moeilijk te begrijpen werfbericht met als titel ‘Werken rond Mechelen’. Van enige zichtbare aankondiging in de betrokken stations is nog helemaal geen sprake. Bovendien bevat het werfbericht een aantal storende fouten:
- De NMBS beweert dat de meeste IC-treinen enkel tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord rijden. De routeplanner leert dat ze wel degelijk naar Charleroi doorrijden, maar een 10-tal minuten in Brussel-Noord blijven stilstaan.
- Net op het moment dat er meer reizigers zijn, vooral in de spits, schrapt de NMBS de helft van de S-treinen. In haar reisadvies verwijst de NMBS naar “extra treinen tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord”. Dat is niet waar. In de routeplanner staan helemaal geen bijkomende treinen, integendeel: de NMBS schrapt ieder uur een IC-trein.
Kort en bondig: TreinTramBus wil onmiddellijk heldere en zichtbare informatie in de stations, op de site en in de app, de NMBS moet alternatieve reisroutes via Muizen optimaal benutten en de Eurocity Direct voor binnenlandse reizigers openstellen.
- Meukens: ‘Er zijn alternatieven voor het uitgedunde aanbod tussen Antwerpen en Brussel’. Redactiefoto.