European Sleeper vanuit Berlijn van start op 25 mei
Na een succesvolle testrit afgelopen maandag, aldus stadsmagazine Bruzz, vertrekt komende vrijdag de eerste nachttrein van European Sleeper vanuit Brussel naar Berlijn (de eigenlijke eerste rit is op 25 mei uit Berlijn). De rit uit Brussel start om 19.22 uur, op Brussel-Zuid, om de ochtend nadien, omstreeks 09.00 uur, in de Duitse hoofdstad aan te komen. De nachttrein rijdt straks drie keer in de week heen en weer tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn.
“Niets fijner dan ’s avonds een boek te lezen op de trein, om de ochtend daarna wakker te worden in een ander land”, vertelt Alexander Gomme van Back on Track, een organisatie die in België ijvert voor meer nachttreinen in Europa. De organisatie stond maandagochtend de nachttrein op te wachten in het station Brussel-Zuid, na een eerste testrit. “Die verliep, op een beetje vertraging na, succesvol”, aldus Gomme.
Er kan op verschillende manieren gereisd worden: in een slaapwagen, een ligwagen of een zitwagen. “De slaapwagens zijn trouwens al bijna volledig volgeboekt tot september,” zegt Gomme. Dat bevestigt ook Elmer van Buuren, co-CEO van European Sleeper: “Er wordt goed geboekt, zeker voor nachtritten in de zomer.” De slaapwagens zijn voor komende vrijdag al uitverkocht. Een plaats in het couchetterijtuig is beschikbaar vanaf 79 euro. Een slaaprijtuig zal 109 euro kosten. Een plek in het zitrijtuig kost 49 euro.
Vanaf 2024 zal de European Sleeper doorrijden tot Praag, de uiteindelijke eindbestemming. Vanwege problemen met de beschikbaarheid van de rijpaden in Zuid-Duitsland was dit voor dit jaar nog niet mogelijk. De aankomsttijd van de nachttrein in Berlijn is 6:48 uur. In Berlijn is er een goeie aansluiting op de trein naar Praag, die rond 7:15 uur vertrekt.
Toch ziet Gomme nog een aantal verbeterpunten. Te beginnen met de luxe en de kwaliteit van het materieel: die kan beter. “Nieuwe treinoperatoren zoals European Sleeper hebben vandaag alleen maar oudere rijtuigen ter beschikking, omdat nieuwe rijtuigen erg grote investeringen zijn”, vertelt Gomme. Ook de organisatie en coördinatie van internationale treinreizen kan in het algemeen beter.
De European Sleeper wordt, aldus Treinenweb, gereden door Train Charter Services, die ook de Dinner Train en de Greencitytrip rijdt. Het bedrijf heeft inmiddels een licentie om ook in België te mogen rijden. De locomotieven zullen bij Lineas vandaan komen waarmee het bedrijf nauw verbonden is. De trein stopt op de tussengelegen stations: Antwerpen, Roosendaal, Den Haag HS, Rotterdam, Amsterdam, Deventer, Bad Bentheim en Berlijn.
• European Sleeper vanuit Berlijn van start op 25 mei. Foto European Sleeper.