Extra snelle intercity naar Amsterdam slaat Brussel-Centraal en Brussel-Noord over
De NMBS en de NS starten eind dit jaar met een extra snelle trein van Brussel naar Amsterdam naast de IC Amsterdam-Brussel. Die verbindt beide hoofdsteden ruim veertig minuten sneller met elkaar. Om die tijdwinst te bereiken zijn een aantal stations als Brussel-Centraal, Brussel-Noord en Mechelen uit de dienstregeling van de trein gewipt. Naast Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal stopt de nieuwe ‘Benelux’ alleen op Rotterdam-Centraal en Schiphol. De oude ‘Benelux’ rijdt niet verder dan Rotterdam-Centraal.
De snellere trein is een aanvulling op de huidige IC Brussel-Amsterdam – ook wel bekend als de ‘Benelux’ – en brengt zo het aantal reguliere treinen tussen Brussel en Nederland van 16 naar 32 per dag, heen en terug. Maar de ‘gewone’ Beneluxtrein wordt ingekort tot Rotterdam-Centraal, en de snelle intercity rijdt naar Amsterdam-Zuid in plaats van naar Amsterdam Centraal Station. Vanaf Amsterdam-Zuid kunnen reizigers wel met tram of metro naar de Amsterdamse binnenstad. Om het traject Amsterdam-Brussel in twee uur af te leggen zet de NS vanaf december de nieuwe ICNG in die via de Hogesnelheidslijn 200 km/u. haalt op de hogesnelheidslijn.
Kees Smilde is woordvoerder van reizigersorganisatie TreinTramBus. Zij zijn in principe voorstander van de nieuwe trein: “Er is zeker vraag naar een snelle treinverbinding tussen Brussel en Amsterdam. Die komt er nu eindelijk,” zegt Smilde in Bruzz. Toch heeft TreinTramBus verschillende vragen bij die snelle trein, bijvoorbeeld over het overslaan van Brussel-Noord en Brussel-Centraal: “Wij vragen dat dat herbekeken wordt. Brussel-Noord is een belangrijk overstapstation naar de rest van België, en Brussel-Centraal blijft de belangrijkste bestemming voor toeristen en reizigers naar het centrum.”
Volgens Bart Crols, woordvoerder van de NMBS, blijft Brussel door de stop in Brussel-Zuid wel bediend: “Die nieuwe trein is een uitbreiding van het internationale treinaanbod, zeker geen inkrimping. Maar om die te kunnen realiseren moeten we hier en daar de dienstregeling aanpassen.” Smilde is ook bezorgd over de impact die de nieuwe verbinding kan hebben op het binnenlands treinverkeer: “Een binnenlandse intercity tussen Antwerpen en Brussel zal mogelijk verschillende haltes moeten overslaan of zelfs volledig geschrapt worden om plaats te maken voor de nieuwe snelle verbinding met Nederland. Infrabel is dat nu aan het bestuderen, wij hopen dat dat niet nodig zal zijn.”
Crols reageert in Bruzz dat het nog te vroeg is om daar uitsluitsel over te geven: “Wij hebben in april de dienstregeling ingediend voor goedkeuring. Daarbij hebben we voor vier IC-treinen per uur rijpaden aangevraagd, zoals dat nu ook het geval is. Dat wordt nu nog bekeken.”
Smilde van TreinTramBus vraagt dat de ‘snelle’ intercity volledig geïntegreerd wordt in het binnenlands treinaanbod: “Nu valt die buiten het Belgische openbaredienstcontract, dat is de vroegere beheersovereenkomst met de NMBS. Daardoor kan de NMBS zelf de prijs van het ticket bepalen. Wij verwachten dat een ticket met die snelle IC duurder zal worden dan nu het geval is. De prijs zal tussen de huidige prijs, en die van de tickets voor de Eurostar naar Amsterdam vallen”, zo verwacht Smilde.
Bovendien zullen binnenlandse reizigers tussen Brussel en Antwerpen niet met de snelle intercity kunnen reizen, dat vindt TreinTramBus geen goede zaak: “In Nederland kunnen binnenlandse reizigers wel van die snelle IC gebruik maken, daar valt die trein gewoon onder wat ze daar de concessie van de NS noemen. Wij vragen dat dat ook voor Belgische binnenlandse reizigers mogelijk wordt.”
Volgens de NS is Brussel de populairste buitenlandse bestemming in Nederland: “NS International verkocht het afgelopen half jaar (begin 2023) gemiddeld zo’n 39.000 tickets per maand naar Brussel. Het aantal verkochte tickets voor Brussel groeit bij NS gemiddeld sneller dan andere bestemmingen.”
- Extra snelle intercity naar Amsterdam slaat Brussel-Centraal en Brussel-Noord over; In 2025 47 internationale treinen tussen Nederland en Brussel. De voor het Nederlandse en Belgische net geschikte ICNG rijdt inmiddels al een tijdje op proef rondBrussel. Foto Geert Van Lierde.