FBAA: ‘550 nieuwe bus- en autocarchauffeurs in 2024 dankzij flexi-jobs’
Chauffeurs en bedrijfsleiders zijn, aldus bus- en autocarorganisatie FBAA, enthousiast: in 2024 werden 550 nieuwe bus- en autocarchauffeurs gevonden dankzij het systeem van de flexi-jobs. De bedrijfsleiders van privé bus- en autocarondernemingen zijn opgetogen met dit grote succes. Ook de buschauffeurs zijn laaiend enthousiast over dit systeem. De sector is echter nog steeds op zoek naar 950 nieuwe chauffeurs voor 2025.
“De Dimona-aangifte voor flexi-jobs moet zelf veel ‘flexibeler’worden. Waarom? Vandaag leidt de kleinste wijziging in een aangifte tot de annulatie van het hele Dimona-dossier. In onze sector komen veranderingen echter vaak voor. Denk aan de verlenging van een opdracht of de vervanging van een chauffeur. De huidige werkwijze vereist bijgevolg veelvuldig contact met de administratie, om de aangifte alsnog te corrigeren. Bovendien zorgt ze voor spanning bij chauffeurs, die vrezen benadeeld te worden,” stelt Pieter Van Bastelaere, CEO van de FBAA.
Sinds 01/01/2024 geeft de federale overheid chauffeurs van private autobus- en autocarondernemingen toestemming om te werken onder de flexi-jobregeling. Het Instituut voor AutoCar en AutoBus (ICB) heeft een studie uitgevoerd naar de impact van deze maatregel op de sector. Daaruit blijkt dat 6 van de 10 ondernemingen in 2024 ‘flexi-jobbers’in dienst hadden. Door deze regeling zijn er het afgelopen jaar 550 nieuwe chauffeurs in de sector gekomen. Een op de twee chauffeurs is jonger dan 65 jaar. Ze rijden vaste lijndiensten, schooldiensten en occasionele ritten met de reisbus.
De 374 bedrijfsleiders van privé bus- en autocarondernemingen zijn enthousiast over de flexi-jobs, net als hun 13.200 chauffeurs. Dat blijkt uit diverse getuigenissen: “Zodra flexi-jobs in onze sector mogelijk werden, één jaar geleden, hebben we die ingevoerd voor onze buschauffeurs. We ontvingen meteen erg veel aanvragen. Vandaag rijden 185 chauffeurs binnen onze 23 vestigingen volgens dit statuut. Zij verzorgen vooral lijn- en schoolvervoer. Het gaat veelal om werk met gesplitste diensten en flexibele uren. Ondanks het administratieve werk dat het systeem van flexi-jobs met zich meebrengt, verbeteren we de dienstverlening door gaten op te vullen ten gevolge van het structurele chauffeurstekort of omwille van ziekte. Flexi-jobbers zijn dus aanvullende arbeidskrachten die ad hoc invallen,” stelt Brend Van Ransbeeck, communicatieverantwoordelijke bij Keolis Belgium.
“Voor mij is het systeem van flexi-jobs perfect. Elke maand ben ik verbaasd van het cijfer dat op mijn loonbrief staat. Met de bus rijden is een hobby. Ik ben graag op weg. Als ik graag meer wil rijden dan voorzien, kan ik dat aangeven en houdt de planning hier rekening mee”, zegt Geert Bauters, chauffeur bij Keolis Belgium.
“Dankzij de flexi-jobs vinden we makkelijker chauffeurs die leerlingen vervoeren of die kunnen inspringen voor een dagrit. Hun verloning wordt immers nog interessanter. Momenteel hebben we een pool van 48 chauffeurs die via dit soepele systeem willen rijden en invallen wanneer dat nodig is. Zowel jongeren als gepensioneerden en mensen uit andere sectoren. Dat is heel handig wanneer een van onze vaste medewerkers ziek is of verlof neemt”, stelt Marleen Declerck, HR Verantwoordelijke bij Busenco.
“Ik ben als gepensioneerde aan het werk als buschauffeur bij Busenco. Drie dagen per week vervoer ik medewerkers van BASF naar de haven van Antwerpen. De flexi-job laat me toe om ervaring op te doen met de bus en nieuwe routes te leren. Die uitdaging ligt me. Bovendien kan ik zelf kiezen of ik ‘s middags of ‘s avonds rijd, en betaal ik geen belastingen voor dit werk. Dat is echt interessant”, aldus Patrick Verhelst, chauffeur bij Busenco.
Het systeem van flexi-jobs stelt bus- en autocarondernemingen echter niet in staat om aan de groeiende vraag naar vervoer en reizen te voldoen. De sector is nu nog op zoek naar 950 nieuwe chauffeurs voor 2025. “De Dimona-aangifte voor flexi-jobs moet zelf veel ‘flexibeler’ worden. Waarom? Vandaag leidt de kleinste wijziging in een aangifte tot de annulatie van het hele Dimona-dossier. In onze sector komen veranderingen echter vaak voor. Denk aan de verlenging van een opdracht of de vervanging van een chauffeur. De huidige werkwijze vereist bijgevolg veelvuldig contact met de administratie, om de aangifte alsnog te corrigeren. Bovendien zorgt ze voor spanning bij chauffeurs, die vrezen benadeeld te worden,” stelt Pieter Van Bastelaere, CEO van de FBAA.
Eén sector die graag hetzelfde systeem had willen optuigen, de Belgische taxisector, voelt zich benadeeld en begrijpt niet waarom de flexibele taxibedrijfstak niet ook het systeem van flexi-jobs mag toepassen.
- 550 nieuwe bus- en autocarchauffeurs in 2024 dankzij flexi-jobs. Foto FBAA.