Flinke prijsstijging OV in verschiet na ontbreken oplossingen in Voorjaarsnota; Race over prijsverhoging treinkaartjes nog niet gelopen
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden, waarschuwt Treinreiziger.nl. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen van in totaal 335 miljoen euro per jaar op het OV en een prijsstijging van treinkaartjes ontbraken in de afgelopen vrijdag gepresenteerde voorjaarsnota van het kabinet. Bij bestuurs- en brancheorganisaties heerst teleurstelling.
Het OV in en rond de steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam wacht een bezuiniging van 110 miljoen euro per jaar als onbedoeld gevolg van het schuiven met potjes geld. Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer heeft meerdere keren gezegd zijn ’stinkende best’ te doen om een oplossing te vinden voor de korting. De jaarlijkse bezuiniging van 110 miljoen euro leidt naar verwachting tot duurdere kaartjes en het schrappen van verbindingen in vooral het buitengebied. Tijdens een debat in de Tweede Kamer eerder deze maand zei Jansen nog dat de korting ’desastreus’ kan uitpakken.
’’Dit is buitengewoon teleurstellend’’, zegt woordvoerder Louis Hueber van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag tegen Treinreiziger.nl over het ontbreken van een oplossing. Hij haalt de recente uitlatingen aan van Jansen waarin deze belooft zijn stinkende best te doen. ’’Het is bij mooie woorden gebleven. Het is nu onze hoop om via de Tweede Kamer een oplossing te vinden.’’ De Kamer behandelt de voorjaarsnota in juni.
Ook de Vervoerregio Amsterdam houdt nog hoop. ’’Het is teleurstellend dat de bezuinigingen op het openbaar vervoer niet zijn teruggedraaid’’, laat woordvoerder Leonie Veerman weten. ’’Tegelijkertijd zien we dat er veel steun is om de bezuinigingen terug te draaien. De staatssecretaris heeft meermaals erkend dat deze bezuinigingen desastreus kunnen zijn, en ook de Kamer heeft meermaals aangedrongen op een oplossing. Dus we blijven ons er met man en macht voor inzetten om de bezuinigingen van tafel te krijgen.’’
Eerder deze maand stond het OV in en rond de drie steden uit protest 110 seconden stil. De Vervoerregio Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag, vervoerbedrijven en consumentenorganisaties stuurden ook al brandbrieven aan de regering en de Tweede Kamer over de bezuiniging. Nieuwe acties zullen volgen. Hueben: ’’Dat we ons zullen laten horen, is duidelijk. De manier waarop, dat moet nog blijken.’’
Er wordt ook voor nog eens 225 miljoen op het landelijke OV bezuinigd omdat de vergoeding voor de OV studentenkaart met dit bedrag wordt verlaagd. Ook deze korting blijft staan, ondanks oproepen die ongedaan te maken.
OV-NL is ’teleurgesteld’, zo meldt de organisatie in een reactie. ’’Het komt erop neer dat het openbaar vervoer in de kou staat en er ov-geld wordt ingezet voor de infrastructuur van het autoverkeer’’, aldus een woordvoerder. Volgens de brancheorganisatie staat de keuze van het kabinet ’haaks op de ambities voor duurzaamheid, leefbaarheid en gelijke kansen’. ’’Openbaar vervoer is geen luxe, maar een basisvoorziening. OV-NL blijft zich inzetten voor een toekomstbestendige visie op het openbaar vervoer. Het besluit om deze forse bezuiniging door te zetten laat zien dat een dergelijke visie op dit moment ontbreekt.’’ OV-NL is strijdbaar en blijft in gesprek met politieke partijen en beleidsmakers. ’’Wij roepen hen op om alsnog verantwoordelijkheid te nemen en bij de begrotingsbehandeling voor 2026 tot inkeer te komen.’’
Reizigersvereniging Rover laat in een reactie weten ’teleurgesteld’ te zijn. ’’Ik vrees nu een forse tariefsverhoging of forse ingrepen in de dienstregeling’’, zegt Rover-directeur Freek Bos tegen Treinreiziger.nl. ’’Beide treft de reiziger. Ik roep de Tweede Kamer dan ook op de voorjaarsnota te amenderen.’’
In de Voorjaarsnota ontbrak ook een structurele oplossing om de prijsstijging van treinkaartjes te dempen. Dit jaar steeg die prijs met 6 procent. Een stijging van 12 procent werd voorkomen door een eenmalige bijdrage van het Rijk. De staatssecretaris zou vervolgens op zoek gaan naar een oplossing om de stijging ook voor de volgende jaren te dempen en die te presenteren bij de voorjaarsnota. Zonder oplossing stijgen de prijzen van treinkaartjes naar verwachting fors.
Voor de treinkaartjes is de race nog niet gelopen, zo blijkt uit de beslisnota die de Voorjaarsnota begeleidt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is nog meerdere opties aan het onderzoeken om de prijsstijging te verminderen door middel van een jaarlijkse Rijksbijdrage van 42 miljoen euro tot en met 2029, een bedrag van in total 168 miljoen euro.
- Flinke prijsstijging OV in verschiet na ontbreken oplossingen in Voorjaarsnota; Race over prijsverhoging treinkaartjes nog niet gelopen. Redactiefoto.