FlixTrain bestelt bij Talgo en Siemens 65 nieuwe Europese hogesnelheidstreinen; CEO Schwämmlein: ‘We luiden een nieuw tijdperk van treinreizen in Duitsland en Europa in’
FlixTrain, dochter van mobiliteitsbedrijf Flix SE, bestelde 65 nieuwe Europese hogesnelheidstreinen. Talgo levert de treinstellen en bepaalde onderhoudsdiensten, terwijl Siemens de locomotieven levert. Het contractvolume bedraagt maximaal € 2,4 miljard, waarvan € 1 miljard al definitief is vastgelegd.
Met deze strategische stap speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snel en betaalbaar treinreizen. Het bedrijf wil met de nieuwe hogesnelheidstreinen het enorme marktpotentieel in Duitsland en Europa benutten. De Duitse markt voor hogesnelheidstreinen zal naar verwachting tot 2030 met 45% groeien ten opzichte van het volume in 2021. In heel Europa is het marktpotentieel nog groter: zo’n 27 miljard euro in 2023, met een verwachte jaarlijkse groei van 4-5%. [Bron: OC&C Long-distance Travel Market Study 2023]. Alleen al in 2024 breidde FlixTrain zijn aanbod met 40% uit en boekte het een aanzienlijke passagiersgroei, voortbouwend op de sterke resultaten van 2023.
“We volgen met FlixTrain een langetermijnstrategie en zullen onze diensten de komende jaren aanzienlijk uitbreiden”, aldus André Schwämmlein, medeoprichter en CEO van Flix. “Met de enorme uitbreiding van onze treinvloot luiden we een nieuw tijdperk van treinreizen in Duitsland en Europa in.” Het algemene doel van FlixTrain is om meer mensen duurzaam met de trein te laten reizen: “We zijn niet alleen van plan ons marktaandeel te vergroten, maar ook de markt zelf aanzienlijk te vergroten.”
Op politiek vlak heeft de nieuwe Duitse regering het enorme potentieel van langeafstandstreinen erkend door zich te committeren aan langetermijninvesteringen in spoorinfrastructuur en een hervorming van het spoortoegangssysteem in Duitsland. Deze plannen kunnen verdere particuliere investeringen in de Duitse spoorwegsector aanwakkeren en zo innovatie voor een breder scala aan diensten stimuleren. Uiteindelijk zou dit leiden tot meer concurrentie en een beter aanbod voor klanten. Patrick Schnieder, de nieuwe Duitse minister van Verkeer, reageert: “We zijn bijzonder verheugd over de investering van FlixTrain. Het feit dat een Duits technologiebedrijf op deze schaal investeert, is een sterk signaal voor de spoorwegmarkt.”
- FlixTrain bestelt bij Talgo en Siemens 65 nieuwe Europese hogesnelheidstreinen; CEO Schwämmlein: ‘We luiden een nieuw tijdperk van treinreizen in Duitsland en Europa in’. Foto FlixTrain.