Geïnteresseerden in Schiphol-concessie(s) verkeren nu in grote onzekerheid
Onder de winnaars en hun chauffeurs heerst nu grote onzekerheid of ze een nieuwe aanbesteding weer zullen winnen. De verliezers krijgen nu immers een tweede kans, ook doordat ze weten op welke punten ze zijn afgewezen. Bij een nieuwe aanbesteding kunnen zij daarop inspelen. De betrokken taxibedrijven, die hebben getekend voor geheimhouding, onthouden zich van commentaar. TCA dat na vijftien jaar afwezigheid zou terugkeren op de luchthaven, laat zijn chauffeurs weten ‘bijzonder teleurgesteld’ te zijn. De centrale kan – via loting – 90 chauffeurs inzetten voor Schipholwerk. Die moeten wel investeren in dure elektrische Mercedes-taxi’s.
Sowieso betalen Schipholtaxichauffeurs maandelijks 1525 euro ‘Schipholcontributie.’ En om passagiers op de taxistandplaats van Schiphol op te pikken, moeten taxibedrijven en chauffeurs aan een waslijst aanvullende voorwaarden voldoen. Zo zijn er strenge voorschriften over het gedrag op de standplaats en de wachtruimte (de ‘buffer’), moeten ze alle ritten – ook korte – aannemen tegen de officiële tarieven en moeten ze zich verplicht en tegen betaling bij de stichting Taxi Controle (STC) aansluiten. Die controleert regelmatig met beveiligers en ‘mystery guests’ of chauffeurs zich wel aan de regels houden.
De aanbesteding van taxiritten op Schiphol geldt als een van de grootste aanbestedingen in de Nederlandse taxiwereld en leidt elke keer weer tot verdachtmakingen en rechtszaken. In 2009 verloor de TCA zijn concessie op de luchthaven, wat leidde tot acties en een rechtszaak, die de TCA verloor. Bij de daaropvolgende aanbesteding in 2014 spraken verliezers TCA en Connexxion van onregelmatigheden. Bij die aanbesteding verplichtte Schiphol de bedrijven tot het gebruik van elektrische auto’s en werd daarvoor een vloot Tesla’s aangeschaft. Die bleken, ondanks vele publicitaire loftuitingen, bij lange na niet geschikt voor het intensieve taxiwerk. Dit leidde in 2017 tot een ingrijpend conflict met de fabrikant. Sindsdien zetten de taxibedrijven diverse andere elektrische taxi’s in.
In 2016 dreigde zelfs een soort ‘tweede taxioorlog’ doordat de luchthaven, de marechaussee en de gemeente Haarlemmermeer door een gat in de regels niet optraden tegen georganiseerde taxironselaars die in de aankomsthallen, op Schiphol Plaza en bij de taxistandplaats passagiers wegkaapten en veel te hoge ritprijzen vroegen. Doordat het optreden van de ronselaars en de gevraagde prijzen als nel op social media circuleerden kreeg de luchthaven al snel een slechte naam bij buitenlandse reizigers. In 2022 werden vier chauffeurs die de groep aanstuurden, veroordeeld tot gevangenisstraffen.
In 2017 werden de regels aangepast en sindsdien mogen ronselaars niet meer in de gebouwen of bij de taxistandplaats staan, wat weer heeft geleid tot ‘taxischreeuwers’ die luidkeels de aandacht van reizigers proberen te trekken tegenover de officiële taxistandplaats. In 2019 ontstond opnieuw ophef toen NRC onthulde dat zelfstandige taxichauffeurs smeergeld moesten betalen om op Schiphol te kunnen rijden. Tot de nieuwe aanbesteding is afgerond, zullen de huidige concessiehouders het taxivervoer op Schiphol blijven verrichten.
- De Schiphol-aanbesteding leidt – vanwege zijn belangrijkheid – altijd tot gedoe in de taxiwereld en op Schiphol. ‘Taxironselaars’ blijven een typisch Schiphol-fenomeen. Redactiefoto.