Gelderland start aanbesteding 10 jarige ‘ademende’ OV-concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley
De aanbesteding voor het openbaar vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen-Foodvalley start met de publicatie van de aanbestedingsstukken op het Europese aanbestedingsplatform. De komende 5 maanden kunnen vervoerbedrijven hiervoor inschrijven. Naar verwachting wordt de concessie in juli 2025 gegund. De nieuwe concessie loopt van juni 2026 tot juni 2036. In het hele vervoergebied gaan buurtbus en bus rijden onder de merknaam RRReis, het gezamenlijke vervoersmerk van provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland.
Het nieuwe concessiegebied omvat de huidige concessies Arnhem-Nijmegen en het Gelderse deel van de Foodvalley. De treindienst Arnhem-Doetinchem gaat over naar de nieuwe concessie Achterhoek-Rivierenland. De concessie gaat over bussen en buurtbussen en heeft een looptijd van 10 jaar, met een mogelijke verlenging van 2 jaar. De opbrengstverantwoordelijkheid van deze concessie ligt bij de vervoerder, waardoor deze de vrijheid heeft om het OV-netwerk zelf in te richten.
Het Programma van Eisen (PvE) bevat de eisen waaraan een vervoerder minimaal moet voldoen. Het gaat in op thema’s als het vervoerkundig aanbod, uitvoeringskwaliteit, duurzaamheid, marketing, tarieven, het betaalsysteem en sociale veiligheid. Belanghebbenden zoals vervoerders, regio’s, gemeenten en de reizigersorganisatie ROCOV Gelderland hebben de afgelopen maanden kunnen reageren op het Programma van Eisen. Deze reacties hebben tot aanpassingen en verbeteringen van de aanbestedingsdocumenten geleid.
In het OV worden zogenaamde A, B en C-buslijnen onderscheiden. Na bezwaar van gemeenten is in het PvE opgenomen dat vraagafhankelijk vervoer alleen is toegestaan op de C-lijnen, en niet op de B-lijnen. Ook is in het definitieve PvE, naar aanleiding van een binnengekomen reactie, opgenomen dat er alleen elektrische of hybride rolstoelplanken gebruikt mogen worden in bussen.
Omdat de concessie een 10-jarige looptijd heeft, is het belangrijk dat er sprake is van een ademende concessie, waarbij kan worden ingespeeld op de actualiteit en nieuwe ontwikkelingen. In samenwerking met gemeenten, regio’s en vervoerder worden tijdens de looptijd van de nieuwe concessie verbeteringen voor stad en regio verder uitgewerkt. Met ontwikkelteams wordt ingespeeld op de verstedelijkings- en woningbouwopgave, maar ook op de bereikbaarheid in het landelijk gebied. Voor Provinciale Staten van Gelderland is het mogelijk om tijdens de looptijd van de concessie bij te sturen op de actualiteit door middel van een kaderbrief.
Met de nieuwe concessie verwacht Provincie Gelderland flinke stappen vooruit te kunnen zetten naar busvervoer zonder vervuilende uitstoot aan de aanlaat (zero emissie). De trolleybussen in Arnhem zijn al zero emissiebussen en deze blijven rijden in de nieuwe concessie. De provincie wil zo snel mogelijk toewerken naar volledig zero emissie OV, zoals afgesproken in het landelijk Bestuursakkoord Zero Emmissie Busvervoer. Om dit op een uitvoerbare en financieel verantwoorde manier te bereiken is de oplossing om meer tijd te nemen voor de transitie naar zero emissie.
Door drukte op het stroomnetwerk (netcongestie) wordt in het PvE meer tijd gegeven voor de transitie naar zero emissie busvervoer. Remises in het concessiegebied beschikken niet over de juiste aansluitingen om grote aantallen bussen op te laden. Netbeheerder TenneT geeft aan dat het nog jaren duurt voordat er ruimte is voor nieuwe aansluitingen. Er is tijdens de concessie een subsidie van €11,1 miljoen beschikbaar voor de realisatie van energievoorziening en laadinfrastructuur op remises of laadpunten in de openbare ruimte.Gunning
Inschrijvers worden beoordeeld volgens een gunningsmodel. Er zijn 100 punten te verdienen. De meeste punten kunnen verdiend worden met het aanbod van de dienstregelingsuren. De andere gunningscriteria worden kwalitatief beoordeeld. In de aanbestedingsleidraad is uitgewerkt wat de vervoerder moet aanbieden en hoe dit beoordeeld wordt. Het gaat om het vervoerplan, kwaliteit- en materiaalplan, zero emissie transitieplan en ontwikkelplan.
Inschrijvers krijgen tot 16 april 2025 om een aanbieding te doen. Daarna voert de provincie de beoordeling uit. In juli 2025 is duidelijk wie de vervoerder wordt. Aan het einde van de zomer zullen reizigers, gemeenten en andere belanghebbenden geïnformeerd worden over wat het nieuwe aanbod voor hen gaat betekenen.
- Gelderland start aanbesteding 10 jarige ‘ademende’ OV-concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley. In het hele vervoergebied gaan buurtbus en bus rijden onder de merknaamRRReis. Redactiefoto.