Gemeente Utrecht: Utrechtse taxiritjes zijn ondermaats, maar ook de chauffeurs zijn ontevreden
Een ritje met een taxi door Utrecht is nog te vaak ondermaats. Ritten worden regelmatig geweigerd en er wordt te weinig informatie gegeven over de tarieven. Ook zouden chauffeurs regelmatig geen representatieve kleding aanhebben, blijkt uit een onderzoek dat de gemeente Utrecht liet doen, aldus RTV Utrecht.
In het gemeentelijke onderzoek werd gebruikt gemaakt van zogenoemde mystery guests, mensen die op verzoek van het onderzoeksbureau een taxirit maakten. 27 procent van hen vond de ritjes ‘heel slecht’. 18 procent omschreef de rit als ‘slecht’ en 33 procent was neutraal over de ritbeleving.
Taxichauffeurs zijn ook ontevreden over een aantal zaken, blijkt uit gesprekken en een enquête. Door de grootschalige bouwwerkzaamheden op en rond Utrecht Centraal zijn de twee taxistandplaatsen regelmatig van plek veranderd. De standplaatsen zijn volgens de chauffeurs nu te ver weg van het station. Dat is voor met name mensen die slecht ter been zijn of reizigers met koffers een probleem, merken de chauffeurs. Ook zouden de standplaatsen lastig te vinden zijn. De mystery guests onderschrijven dit. De gemeente zegt echter geen klachten over de vindbaarheid te hebben gekregen.
Op de standplaatsen zijn volgens chauffeurs te weinig voorzieningen zoals een toilet. Ook verloopt de communicatie tussen de chauffeurs en gemeente stroef: “Het gevoel heerst dat de gemeente pas om input vraagt, wanneer de plannen al nagenoeg vast staan”, valt te lezen in het rapport.
Eerder deze maand gaven chauffeurs bij RTV Utrecht nog aan ontevreden te zijn met de huidige standplaats aan de centrumzijde: “Dit is al de meeste troosteloze taxistandplaats van Utrecht”, zei Tweehuijzen, tevens bestuurslid bij Taxiplatform Regio Utrecht (TRU) destijds.
Eerder verlieten chauffeurs de standplaats via de Spoorstraat, maar die is dicht wegens werkzaamheden en de vraag is of die ooit nog open gaat. Hierdoor is volgens Tweehuijzen een gevaarlijke situatie ontstaan: “Straks is het wachten tot het eerste grote ongeluk plaatsvindt. Het is een kwestie van tijd tot het misgaat. Ik begrijp niet dat de gemeente zich zo star opstelt.”
Alle Utrechtse taxichauffeurs moeten een vergunning hebben. Hiermee mogen ze gebruikmaken van bijvoorbeeld busbanen, standplaatsen en laten chauffeurs zien bekend te zijn in de stad. In 2018 is deze taxiverordening aangescherpt en in het beheer van de gemeente. Sindsdien wordt in het examen meer nadruk gelegd op het gastheerschap en weerbaarheid van de bestuurders.
Ondanks de aanscherping zijn de vergunningseisen nog veel te laag, vinden chauffeurs. Hierdoor is het te makkelijk om taxichauffeur te worden en ontstaat “een vrije inloop”. Bovendien is het aantal vergunning dat uitgeven kan worden, onbeperkt. De standplaatsen zijn hierdoor regelmatig te vol en het duurt lang voordat de chauffeurs iemand een ritje kunnen geven, constateren ze.
Cijfers in het rapport nuanceren dit beeld; in 2022 was het totaal aantal vergunningen 347. In 2018 was dit nog 420. Een oplossing zit volgens de chauffeurs bijvoorbeeld in meer opleidingseisen en het instellen van een minimumleeftijd.
Maar er gaan ook dingen goed. Zo is de kennis van de lokale verkeerssituatie bij de chauffeurs goed, blijkt uit de bezoekjes van de mystery guests. Chauffeurs gedragen zich op de standplaatsen netjes en wordt regelmatig gecontroleerd of taxi’s wel de juiste papieren hebben.
Onderzoekers benadrukken dat het door de coronacrisis lastig is een eenduidig beeld te kregen van de kwaliteit van de het Utrechtse taxivervoer. “Hierdoor waren enerzijds minder taxi’s op straat en dus hierdoor minder kans op onrust. Anderzijds kampten chauffeurs met sterke inkomstenterugval en hoge schulden en dus kans op irritatie en frustratie”, aldus de onderzoekers.
Om de kwaliteit van het taxivervoer te verhogen, moet de gemeente aan chauffeurs hogere toetredingseisen stellen. Daarnaast moet meer gehandhaafd worden op bijvoorbeeld chauffeurs die ritten weigeren. Ook de communicatie tussen de gemeente en taxibranche moet beter, stelt het onderzoek.
- Gemeente Utrecht: Utrechtse taxiritjes zijn ondermaats, maar ook de chauffeurs zijn ontevreden. Redactiefoto.