Gentse BusBeweging is boos om een verbroken overheidsbelofte: Rijsenbergwijk verliest meer dan de helft van de Lijnbussen
Vanaf maandag 10 juni rijden er weer Lijnbussen door de Rijsenbergwijk. Toch is de Gentse BusBeweging (GBB) boos: van maandag tot vrijdag wordt het aantal busritten gehalveerd. In het weekend rijdt er zelfs geen enkele bus meer door deze wijk. Een verbroken overheidsbelofte: immers, met het nieuwe vervoersplan zouden er niet minder maar méér bussen passeren, en dat 7 dagen op 7.
In de Rijsenbergwijk, tussen het Sint-Pieters-Station en de Blaarmeersen kwam er sinds augustus 2023 tijdelijk geen Lijnbus meer. Door werkzaamheden aan de Europabrug moesten de bussen 9 en 19 omrijden.
Nu kondigt De Lijn aan dat vanaf maandag 10 juni weer bussen door deze wijk zullen rijden. Maar niet de vertrouwde grote bussen van lijn 9a/9b maar alleen de kleine bussen van lijn 19. Die bus 19 zal slechts om de 20 minuten langskomen en nooit in het weekend. De 4.000 bewoners in de wijk zitten nu blijvend met minder bussen in de week en zonder openbaar vervoer in het weekend.
Bus 9 zal nooit meer door de wijk rijden over de Europabrug, maar langs de Neersmeerskaai en de Koning Albertlaan. Vertragingen zijn volgens De Lijn de reden voor deze nieuwe route. Onderzoek door de Gentse Busbeweging toont aan dat buslijn 9 nooit tijd verloor in de Rijsenbergwijk. Wel stonden – en staan nog dagelijks – de bussen tijdens de spits regelmatig in de file bij de Guislainbrug en de Rooigemlaan. Vlot busverkeer op deze gewestwegen is een gedeelde verantwoordelijkheid van het stadsbestuur en ‘Vlaanderen’.
Wie heeft dit eigenlijk beslist? Het stadsbestuur heeft recht op inspraak over de routekeuze en het rittenaanbod, want buslijn 9 is een ‘aanvullende’ lijn. In 2020 had het stadsbestuur gunstig advies gegeven aan de vervoerregioraad, die besliste dat bus 9a/9b bij aanvang van het nieuwe Openbaar Vervoer-plan om de 10 minuten en 7/7 door deze wijk zou rijden.
Moeten de bewoners van de Rijsenbergwijk nu boeten voor het tijdverlies elders? De Gentse Busbeweging is het niet eens met deze verminderde dienstverlening. Ze dringt bij het stadsbestuur aan om de belangen van de wijkbewoners te bepleiten bij De Lijn en bij de vervoerregioraad. Want een minderwaardig busaanbod straft de bestaande busreizigers en verleidt geen enkele automobilist tot busgebruik.
- Gentse BusBeweging is boos om een verbroken overheidsbelofte: Rijsenbergwijk verliest meer dan de helft van de Lijnbussen. Redactiefoto.