GM-dochter Cruise is de eerste die betaald autonome taxi’s mag laten rijden in San Francisco
General Motor-dochter Cruise mag nu niet alleen autonoom rijden in San Francisco, maar mag tegen betaling ook passagiers vervoeren. Beveiligingspersoneel aan het stuur is niet langer nodig. Cruise won duidelijk de race met Alphabet/Google-dochter Waymo en zet nu de komende weken 30 ‘robotaxi’s’ in.
De verantwoordelijke Public Utilities Commission (PUC), die platforms als Uber en Lyft en autonome taxi’s in de staat Californië reguleert, heeft Cruise donderdag jl. de eerste Driverless Deployment Permit (de goedkeuring voor inzet zonder bestuurder) gegeven. Cruise rijdt sinds februari autonoom en met passagiers door de straten van San Francisco, maar mocht er geen geld voor aannemen. De autonome taxiritten werden wel snel een nieuw avontuur voor toeristen in de havenstad.
Maar er zijn ook een flink aantal beperkingen voor Cruise in zijn commerciële operaties. De taxi’s zonder bestuurder zijn beperkt tot 48 km/u (30 mijl per uur) en mogen niet door het stadscentrum rijden. Ook moeten de Cruise-taxi’s snelwegen mijden, niet in het donker tussen 22.00 uur en 06.00 uur rijden, en zelfs bij dichte mist, hevige neerslag en dikke rook mogen ze niet autonoom rijden. Ook mogen er geen files op de weg zijn of veel voetgangers en fietsers in de gebieden waar de autonome taxi’s rijden. Passagiers mogen alleen aan het begin van een rit worden opgehaald en extra passagiers mogen onderweg niet instappen. De taxi mag dus niet worden gebruikt als deeltaxi.
Met de intrede van Cruise in het autonoom commercieel passagiersvervoer heeft de dochteronderneming van GM een belangrijke premiëre gemaakt in San Francisco. Lange tijd leek het erop dat Waymo, de dochter van Alphabet/Google, die al een aantal jaren met autonome taxi’s rondrijdt in een rustige buitenwijk van Phoenix, de race zou winnen.
- GM-dochter Cruise is de eerste die betaalde autonome taxi’s in San Francisco mag laten rondrijden. Foto GM Authority.