Groot tekort aan taxi’s in Rome en Milaan; taxichauffeurs mordicus tegen uitbreiding van het aantal vergunningen
In Rome en Milaan is er een groot tekort aan taxi’s. Het regent klachten, bij de lokale overheden, aldus de New York Times. De oplossing lijkt eenvoudig: meer vergunningen. Maar daar zijn de taxichauffeurs mordicus tegen. Afgelopen week gingen de foto’s viraal: foto’s van enorme rijen mensen die in de hitte bij de taxistandplaats van treinstation Termini in Rome staan te wachten. Ook bij het centraal station van Milaan moeten reizigers die een taxi willen pakken vaak vaak engelengeduld hebben. Want in beide steden, maar ook in onder meer Napels en Bologna, zijn er veel te weinig taxi’s.
In Rome zijn er 7.600 vergunninghouders in Rome tegenover het dubbele aantal in bijvoorbeeld Madrid, en in de internationale zakenmetropool Milaan rijden maar 5400 taxi’s rond. Columnist Beppe Severgnini schrijft in Il Corriere della Sera: “Het tekort wordt grotesk. Vermoeiende wachttijden aan de telefoon in Milaan om een taxi te bestellen: vooral ’s avonds is het een probleem een taxi te vinden. Op regenachtige avonden is het een ramp”. En die avonden zijn gevaarlijk voor een strikt gereguleerde taxisector. In Zweden en in Ierland leidden regenachtige avonden en enorme tekorten aan taxi’s tot een liberalisering van de taxisector.
Niet alleen bij de lokale overheden regent het klachten.Ook bij de consumentenorganisaties komen veel klachten binnen. De Italiaanse autoriteit AGCM, die toezicht op concurrentie en de markt houdt, is vorige week een onderzoek naar de taxibranche gestart. Hoe zit dat met die lange wachttijden, meters die niet aanstaan en klanten die contant moeten betalen omdat de betaalautomaat zogenaamd niet werkt? Dat laatste is overigens een universeel probleem dat zich niet uitsluitend in Italiaanse steden voordoet.
Door alle ophef – ook in de media – zag de uiterst rechtse regering van Giorgia Meloni zich gedwongen het probleem aan te pakken, ook al omdat de situatie nog verder dreigt te verslechteren als straks miljoenen gelovigen in het katholieke jubeljaar 2025 naar Rome komen. Bovendien organiseren Milaan en Cortina d’Ampezzo in 2026 de Olympische Winterspelen.
Maar het uitermate lastige voor deze regering is echter dat taxichauffeurs hondstrouwe kiezers zijn van de uiterst rechtse coalitiepartijen Fratelli d’Italia en Lega. Premier Meloni wil hen niet te hard aanpakken. Bovendien zijn de chauffeurs sterk in het hermetisch sluiten van de rangen. Ze worden vertegenwoordigd door assertieve vakbonden die al jaren bij iedere poging om de sector te liberaliseren woedend protesteren en staken.
Toen een minister vorige week opperde om taxichauffeurs de mogelijkheid te bieden een tweede vergunning te kopen die ze vervolgens door familieleden mogen laten gebruiken of kunnen ‘verhuren’, kwam er vanuit de vakbonden een veto en verdween het idee van tafel. De taxichauffeurs willen niet dat er méér vergunningen in omloop komen, waardoor die mogelijk in waarde dalen en de deur kan worden opengezet naar buitenlandse concurrenten. De komst van Uber naar Italië hebben de taxichauffeurs al met succes goeddeels tegen weten te houden.
Deze week kwam de regering uiteindelijk met een decreet dat bepaalt dat grote steden het aantal vergunningen met maximaal 20 procent kunnen verhogen en in piekperiodes extra, tijdelijke, vergunningen kunnen afgeven. De huidige vergunninghouders krijgen daarbij voorrang. Ook wordt het wat betreft de bureaucratie eenvoudiger voor taxichauffeurs om hun witte auto door nog iemand te laten gebruiken zodat de taxi meer uren per etmaal op de weg kan zijn.
Linkse media maken het decreet af: de maatregelen gaan niet ver genoeg. Ze constateren dat de regering-Meloni zich door de machtige taxilobby laat koeioneren. De taxi-vakbonden zijn ook ontevreden: de maatregelen gaan te ver. Ze dreigen met een staking in september als het decreet niet verandert.
Intussen blijven de taxichauffeurs met hun beschuldigende vinger naar de gemeentebesturen wijzen. Zo verklaarde Lorenzo Bittarelli, de baas van de machtige Romeinse taxicentrale 3570 waar 3600 taxichauffeurs bij zijn aangesloten en van de grootste Italiaanse taxifederatie, tegenover de media: “In Rome zijn er te weinig metro’s en bussen, die te weinig rijden en ook niet alle wijken bedienen. Dat is het probleem. Alle schuld wordt nu op ons afgewenteld, maar wij gaan niet boeten voor de inefficiëntie van anderen.”
- Groot tekort aan taxi’s in Rome en Milaan; taxichauffeurs mordicus tegen uitbreiding van het aantal vergunningen. Lorenzo Bittarelli (Taxi 3570) wijst op gebrek aan metro- en busverbindingen die taxivervoer noodzakelijk maken. Foto: URI.