Halfjaarcijfers van 2025 voor NS: Het gaat goed, stelt FNV Spoor. Toch ontbreekt een goede cao
NS presenteerde deze week de halfjaarcijfers over 2025. Daaruit blijkt dat het eigenlijk heel goed gaat. Reizigers kwamen vaker op tijd aan (86,6% binnen drie minuten, 95,7% binnen tien minuten). De zitplaatskans is verbeterd, zowel in de spits als in de daluren. Er reizen meer mensen met de trein. Dit is een compliment voor al het dagelijkse harde werk van collega’s op de trein, in de werkplaatsen, op de stations en achter de schermen.
Ondanks de verbeteringen noteert NS in de eerste helft van 2025 een onderliggend verlies van € 60 miljoen. Dat is beter dan vorig jaar. Deze verbetering is gelukt ondanks een terugtredende overheid die minder over heeft voor de reizigers. Openbaar vervoer zien als een businessmodel in plaats van een maatschappelijk nut is natuurlijk de grote misvatting.
Om de financiële situatie te verbeteren, wil NS structureel € 200 miljoen besparen. Aan het eind van dit jaar moet € 50 miljoen daarvan gerealiseerd zijn. NS zegt de reiziger en de operatie zo min mogelijk te willen raken, maar wij weten allemaal dat bezuinigingen onvermijdelijk druk zetten op werkdruk, roosters en arbeidsvoorwaarden.
Zo kort voor het hervatten van de nieuwe cao-gesprekken wordt natuurlijk nog wel even de beraamde kosten van de RVU (Regeling Vervroegd Uittreden) genoemd. Goed om te weten dat NS al toezegt dat de regeling er komt, onduidelijk is nog of dat naar onze wens zal zijn.
FNV Spoor ziet de verbeterde prestaties als erkenning voor het vakmanschap van de NS-medewerkers” “Dat Koolmees jou persoonlijk nog niet bedankt heeft met een goede cao is onbegrijpelijk. Je bent en maakt het bedrijf. Er mag zeker meer erkenning en dankbaarheid naar het personeel voor het behalen van deze verbeterde resultaten.”
Wij vinden dat een goed functionerend openbaar vervoer alleen mogelijk is met voldoende mensen, middelen en waardering voor het personeel. Investeren in materieel is belangrijk, maar investeren in mensen is cruciaal.Een goed openbaar vervoer is geen businessmodel, maar een maatschappelijk nut. Hier moet de politiek meer investeren. ‘Onze inzet blijft’, aldus de vakbond: Geen bezuinigingen ten koste van arbeidsvoorwaarden of de werkdruk, veilig en kwalitatief spoorvervoer blijft prioriteit nummer één en vaste banen en goede roosters om het werk aantrekkelijk te houden. Maar eerst een goede cao! Samen houden we NS op koers – voor reizigers én voor medewerkers.
- Halfjaarcijfers van 2025 voor NS: Het gaat goed, stelt FNV Spoor. Toch ontbreekt een goede cao. Redactiefoto.