Halfjaarrapport NS: Meer reizigers in eerste halfjaar, maar opnieuw verlies van rond 60 miljoen (65 miljoen in eerste halfjaar 2024)
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in de afgelopen zes maanden opnieuw een operationeel verlies van rond 60 miljoen geboekt. Vorig jaar was het in dezelfde periode 65 miljoen. Het nettoverlies over de eerste zes maanden van het jaar kwam uit op 9 miljoen euro. “Nog steeds overduidelijk onvoldoende voor een financieel gezond NS”, aldus het spoorbedrijf. Wel zorgden volgens NS kortingstickets en ‘Ga mee’-campagnes voor meer reizigers in de trein, maar “minder dan gehoopt”.
Om de verliezen terug te dringen (of zelfs winst te maken) moet NS de komende jaren “blijven besparen en meer reizigers aantrekken, met name in de daluren waar nog veel ruimte in de trein is.” De kosten blijven volgens NS hardnekkig hoger dan de opbrengsten van abonnementen en losse treinkaartjes.
NS wil dat de structurele kosten vanaf 2028 met 200 miljoen euro zijn gedaald, onder meer door het hoofdkantoor te laten krimpen (de eerste aanzetten zijn daarvoor onlangs gedaan) en te besparen op inhuur, IT en huisvestingskosten. Het spoorbedrijf verzekert dat “het er alles aan doet om ervoor te zorgen dat besparingen zo min mogelijk impact hebben op reizigers en de operatie. Dat is echter niet volledig te voorkomen.” De NS verwacht aan het einde van dit jaar 50 miljoen euro van de 200 miljoen aan structurele jaarlijkse besparingen te hebben gerealiseerd.
NS zegt – ook onder druk van het kabinet dat al te grote prijsstijgingen volgend jaar wil vermijden en mikt op 6 à 9 procent – scherpe keuzes te moeten blijven maken om treinkaartjes “relatief betaalbaar te houden” en met besparingen “zo min mogelijk” de reiziger te raken. “En dat terwijl we ook geconfronteerd worden met bezuinigingen op het openbaar vervoer en een lagere overheidsbijdrage voor de ov-studentenkaarten, wat op jaarbasis 97 miljoen euro scheelt”, voegt het spoorbedrijf toe. Ook wijst het op de stijgende inflatie die de kosten verhoogde en die niet volledig in de kosten van de treinkaartjes kon worden doorberekend.
Weliswaar stegen de opbrengsten uit reizigersvervoer in de eerste helft van 2025 licht tot bijna 1,6 miljard euro, “ondanks dat NS in deze periode te maken had met de NAVO-top, stakingen, werkzaamheden en relatief veel infrastoringen”, stelt NS. In de afgelopen maanden investeerde NS 146 miljoen euro in onder meer de aankoop en modernisering van treinen en de uitbreiding en verduurzaming van werkplaatsen, stations en kantoren. Ook investeerde de NS in het aantrekken van nieuwe medewerkers.
- Halfjaarrapport NS: Meer reizigers in eerste halfjaar, maar opnieuw verlies van rond 60 miljoen (65 miljoen in eerste halfjaar 2024). Redactiefoto.