Halfjaarrapportages van NS en ProRail naar de Kamer – 2
“De PI Kwaliteit van aansluitingen NS op andere vervoerders meet de aankomstpunctualiteit op knooppunten waar andere vervoerders vertrekken. De score op deze PI werd negatief beïnvloed om dezelfde redenen als de reizigerspunctualiteit. NS heeft het eerste halfjaar een gedeeltelijk afgeschaalde dienstregeling op de HSL-Zuid aangeboden om de impact van tijdelijke snelheidsbeperkingen en vertraagde instroom van ICNG te beperken. Dit heeft bijgedragen aan het vergroten van de voorspelbaarheid en betrouwbaarheid van de dienstregeling voor onze reiziger en heeft de prestatie-indicatoren positief beïnvloed.”
“De toename in geweldsincidenten tegen NS-personeel is zorgwekkend en onacceptabel. Dit past helaas in een bredere maatschappelijke tendens waarmee dienst- en hulpverleners in de publieke ruimte worden geconfronteerd. NS neemt, gesteund door de vakbonden en waar mogelijk samen met andere (OV-) partners, maatregelen tegen deze tendens. Zo heeft NS op 20 april 2024 alle treinen drie minuten stilgezet om aandacht te vragen voor de agressie waar het OV-personeel mee te maken heeft. Andere vervoerders hebben zich hierbij aangesloten. Ook is NS een proef gestart met bodycams voor hoofdconducteurs en servicemedewerkers om hun veiligheid te vergroten. Daarnaast breidde NS het aantal camera’s voor cameratoezicht uit, waardoor de Meldkamer NS op meer plekken kan meekijken. NS is ook een proef gestart op Utrecht Centraal om mensen met onbegrepen gedrag op het station verder te helpen. De eerste ‘Interventiemedewerker Onbegrepen Gedrag’ werkt op het station en maakt contact met deze mensen en helpt ze op weg richting de juiste zorg- en hulpinstanties. Kortom, NS neemt diverse maatregelen binnen haar invloedssfeer. Dat laat onverlet dat wij ook de politiek en de overheid vragen om hulp, voor andere effectieve maatregelen of aanpassing van wetgeving die nodig zijn. Bijvoorbeeld om de informatiepositie van boa’s te verbeteren (onder andere door identiteitsvaststelling) en zorgen voor een uitbreiding van de handelingsbevoegdheid. Dit heeft als doel handhaving effectiever te maken en een situatie op het station of in de trein veilig te kunnen “bevriezen”. Zo wordt escalatie en mogelijk letsel voorkomen, voordat de politie ter plaatse is. NS zet graag het al langer lopende gesprek met de overheid voort over een samenhangend, effectief maatregelenpakket.”
“Op 19 april 2024 reed de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) een jaar in de reizigersdienst. De ICNG, waarvan er continu nieuwe exemplaren in de dienstregeling instromen, zorgt in de toekomst voor een groter comfort en een hogere betrouwbaarheid. Ook zorgt de variabele treinlengte van de ICNG voor het beter kunnen aanpassen van het aantal zitplaatsen aan de reizigersvraag per trein. Leverancier Alstom levert de nieuwe treinen, die NS in eerste aanleg in een proefbedrijf op de HSL-Zuid heeft ingezet. Deze testritten hebben, zoals gebruikelijk is bij de introductie van nieuw materieel, kinderziektes naar voren gebracht die leidde tot uitval en dispunctualiteit. NS heeft deze samen met leverancier Alstom geanalyseerd en heeft aanpassingen doorgevoerd, met name aan de treinsoftware. Dit leidt inmiddels tot betere en stabielere prestaties van de ICNG.”
“De ontwikkeling en de levering van de ICNG’s heeft in het verleden vertraging opgelopen door de coronaperiode, materiaaltekorten en afwijkingen in de laskwaliteit. Dit leidde tot een tekort in materieelbeschikbaarheid op de HSL. Aan het eind van het eerste halfjaar 2024 heeft NS conform de herijkte planning in totaal 29 ICNG’s geaccepteerd, waarvan 23 voor de reizigersdienst in Nederland en 6 ICNG’s die ook geschikt zijn voor de diensten naar België.”
“NS loopt graag voorop op het gebied van duurzame mobiliteit. Sinds 2017 vervoeren wij onze reizigers met behulp van 100% groene stroom. We willen graag bijdragen aan het verminderen van CO2-uitstoot in Nederland, ons eigen bedrijf en onze leveranciersketen. Hier werken we aan met CO2-reductiedoelen, gebaseerd op wetenschappelijke methoden en goedgekeurd door het Science Based Targets initiative (SBTi). Ook is NS bezig de mate van uitstoot (in CO2-equivalent) en de circulariteit van de binnenkomende materialen in kaart te brengen. Onder circulariteit verstaan we dat het materiaal al eens is gebruikt, en of dat het materiaal is gerecycled voordat het bij NS binnenkomt. Door informatie bij leveranciers op te vragen, heeft NS inmiddels van bijna de helft van de binnenkomende materialen zicht op de circulariteit. Door dit in kaart te hebben, kan er beter gestuurd worden op verduurzaming. Ook verlengt NS de levensduur van het materieel door treinmodernisering en hergebruikt NS zoveel mogelijk materialen, zoals 1.200 oude treinramen voor een gebouw op een werkplaatsterrein. Ook verkoopt NS oude treinonderdelen voor hergebruik.”
Kamerbrief bij halfjaarverantwoordingen ProRail en NS 2024
Halfjaarverantwoording NS 2024
- Halfjaarrapportages van NS en ProRail naar de Kamer – 2. Betere en stabielere prestaties van ICNG. Redactiefoto.