Helft van de 236 elektrische BYD-bussen nog niet technisch in orde; toch gaat EBS van start met de nieuwe concessie
Uit onafhankelijk onderzoek van technisch onderzoeksbureau TÜV Nord is gebleken dat ongeveer de helft van de 236 elektrische BYD-bussen in de IJssel-Vechtconcessie nog steeds gebreken vertoont. Toch gaat EBS vandaag, zondag, gewoon van start met de nieuwe concessie, stelt DBS-directeur Wilko Mol in Tubantia.
Wel zijn de resterende problemen relatief snel op te lossen, stelt Mol. De bussen die problemen hebben, moeten door de Chinese bussenbouwer Build Your Dreams (BYD) worden hersteld. Volgens Mol valt het simpel gezegd onder de garantie. Mol zegt dat het voornamelijk gaat om het probleem dat de elektrische bussen tijdens het rijden naar rechts trekken. Dat probleem veroorzaakte bij veel chauffeurs nek- en rugklachten. “De oorzaak van het probleem is vastgesteld en kan nu verholpen worden.” De reparaties zullen volgens Mol niet van invloed zijn op de nieuwe dienstregeling: die worden uitgevoerd als de bussen buiten dienst zijn.
EBS neemt niet alleen 234 van de 256 bussen – eigendom van de aanbestedende provincies – over, ook alle 600 chauffeurs stappen mee over. De elektrische vloot is een zorgenkind: de bussen kampten de afgelopen twee jaar met grote technische problemen. Daarnaast ontwikkelden veel chauffeurs lichamelijke klachten door een slecht werkende stuurinrichting, verkeerd geplaatste stoelen en slechte verwarming. Vaak stonden bussen stil omdat er problemen waren met de software en het laadsysteem.
Ook heeft EBS een onbekend bedrag in mindering gekregen op het concessiebedrag van 1 miljard euro. Dat bedrag wil Mol niet noemen, omdat het bedrijfsgevoelige informatie is. “Het gaat om achterstallig onderhoud aan de bussen dat niet cruciaal is. Denk aan deuken en krassen, rubbers, banden. Dat onderhoud is blijven liggen omdat veel bussen in de ‘verbeterstraat’ stonden om de echt grote problemen aan te pakken.”
De vertrekkende vervoerder in de regio IJssel-Vecht, Keolis, en de nieuwe vervoerder, EBS, zijn nu bezig om de boeken te sluiten en de deal rond te krijgen. Mol: “Deze dagen worden de laatste juridische zaken afgehandeld en wordt alles notarieel vastgelegd. De bussen krijgen nieuwe bestickering en boordcomputers. Ik ben blij dat het tot een einde is gekomen en dat we nu verder kunnen.”
“Het liefst had ik natuurlijk gezien dat we een vloot zonder problemen konden overnemen, maar dat is nu eenmaal niet zo. Het is goed dat een gerenommeerd onderzoeksinstituut als TÜV-Nord de zaken heeft doorgelicht. We leggen ons erbij neer en ik ga ervan uit dat alles netjes door bussenbouwer BYD wordt afgehandeld.”
Nu de boeken worden gesloten en EBS, Keolis en BYD eruit lijken te zijn, komt voorlopig een einde aan een hoofdpijndossier voor de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland. In 2020 werd met veel tamtam de grootste elektrische bussenvloot van Nederland gepresenteerd. 256 bussen kwamen in één keer op de weg. De operatie bleek al snel een sof door technische mankementen. Daarnaast werd de concessie van Keolis ingetrokken vanwege gesjoemel met contracten. De provincies schreven een nieuwe concessie voor dertien jaar uit. Vervoerder EBS won die dit voorjaar. Voorwaarde was dat EBS alle bussen en het personeel zou overnemen.
- Helft van de 236 elektrische BYD-bussen nog niet technisch in orde; toch gaat EBS van start met de nieuwe concessie. Foto BYD/Keolis.