Helft van de volle treinen nu al korter dan normaal – 2
Naast de traditionele drukte door het einde van de zomervakantie, worden veel van de klachten in september versterkt door de problemen op de Hanzelijn. Daar belandde begin september een hoogspanningskabel van netbeheerder Tennet op een bovenleiding bij het spoor tussen Dronten en Lelystad, om vervolgens de systemen van ProRail met een opdonder aan stroom te vernielen.
Gehoopt werd dat een week geleden het normale treinverkeer op het traject zou zijn hersteld. Dat is echter nog niet het geval. “Te korte treinen en een te lage frequentie nu de lijn tussen Dronten en Zwolle eruit ligt. De gangpaden staan volledig vol”, schrijft een reiziger afgelopen dinsdag aan het meldpunt van Rover. “Er zouden vanaf gisteren langere treinen ingezet worden tussen Zwolle en Amersfoort/Utrecht. Daar is nog niks van te merken. Zo te zien moeten er zelfs mensen achterblijven op station Amersfoort centraal.”
“Er zijn langere treinen beloofd door NS. Gisteren om 6.50 uur, wanneer het altijd rustig is, wel een lange trein. Nu 7.50 uur, als het altijd heel druk is, gewoon ouderwets kort treintje en lekker proppen”, vult een reiziger uit Zwolle diezelfde dag aan.
Rover erkent dat veel problemen samenhangen met de storing op de Hanzelijn in de Flevopolder. “Maar de door NS-beloofde langere treinen lijken vooralsnog uit te blijven”, constateert een woordvoerder. Zij stelt op basis van de daling in zitplaatsen op trajecten dat ‘niet alles op alles’ wordt gezet: “Slim is dat niet. Niet alleen omdat je reizigers een slecht product geeft én je de nodige coronarisico’s niet probeert te beperken, maar ook omdat als corona weer oplaait en er weer een mondkapjesplicht of thuiswerkadvies komt, dit ook behoorlijk schadelijk is voor de bedrijfsvoering.”
Bij de klachten uit september blijkt wel dat het op diverse trajecten ook drukker is dan normaal, vermoedelijk veroorzaakt door de problemen op de Hanzelijn. Want bij 526 van het totaal aantal van 1824 klachten op Vollletreinen.nl blijken bij 526 treinen de treinen juist langer dan normaal in de voorgaande zes weken. In totaal gaat het om 13.844 extra zitplekken, een gemiddelde van 94 per trein. Bij 342 ritten was de trein net zo lang als normaal.
- Helft van de volle treinen nu al korter dan normaal – 2. Redactiefoto.