Het is weer zover: Uber hoopt ditmaal op een nieuwe en onbetwiste vergunning in Londen
Deze week, op 27 maart, verneemt Uber of en onder welke voorwaarden haar vergunning voor Londen, een van haar grootste markten, wordt vernieuwd. Uber is van mening dat de gedwongen herclassificatie van chauffeurs als ‘worker’ (een categorie tussen zzp’er en werknemer in) en de steun voor Londen’s klimaatprogramma ULEZ (Ultra Low Emission Zone) de Londense burgemeester Sadiq Khan voor zich heeft gewonnen.
De vakbond ADCU roept Sadiq Khan echter op om Uber eerst te dwingen te voldoen aan de uitspraak van het Hooggerechtshof over de rechten van werknemers als voorwaarde voor een aanstaande beslissing over de verlenging van de vergunning. “Een jaar na het vonnis blijft Uber de wet overtreden en werknemers uitbuiten. De inflatie en de kosten van levensonderhoud hebben het probleem van de uitbuiting van Uber-chauffeurs verergerd.”
In een open brief aan de burgemeester van Londen eist ADCU dat Transport for London (TfL) strikte arbeidsrechtelijke voorwaarden oplegt aan het verzoek van Uber om zijn vergunning om in Londen actief te zijn te verlengen. “Uber heeft zich niet gehouden aan de uitspraak van het Hooggerechtshof van februari 2021 om chauffeurs minimaal minimumloon en vakantiegeld te betalen van aanmelding tot afmelding. In plaats daarvan betaalt Uber alleen de tijd vanaf het inchecken tot het afleveren van de klant, wat in feite betekent dat chauffeurs niet voor ongeveer 50% van hun tijd bij Uber worden betaald.” In juni moet Uber zich voor deze praktijken voor de arbeidsrechtbank verantwoorden.
“Bovendien hanteert Uber voor de berekening van het minimumloon een onrealistisch laag tarief van 45 pence per mijl (0,36 euro per km) voor vergoeding van bedrijfskosten.” De ADCU vraagt 90 pence (0,71 euro per KM). “Uber heeft het tarief het afgelopen jaar willekeurig vastgesteld, maar heeft het niet naar boven bijgesteld ondanks een stijging van 30% in voertuig- en brandstofkosten.”
Dit in tegenstelling tot de VS waar er een brandstoftoeslag op tarieven wordt geheven. In het VK heeft Uber besloten dit niet te doen.
“Met één pennenstreek heeft Sadiq Khan de macht om een einde te maken aan jaren van ontberingen en lijden voor Uber-chauffeurs door Uber nu de zeer eenvoudige maar duidelijke keuze te bieden om ofwel de rechten van werknemers te respecteren en de wet volledig na te leven, ofwel Londen onmiddellijk te verlaten,” zegt James Farrar, secretaris-generaal van ADCU. “Alleen wanneer Uber zo’n ultimatum krijgt, kunnen we realistisch verwachten dat ze hun PR-gedraai stoppen en zich serieus aan de wet houden.”
Uber kreeg, mede dankzij z’n goede politieke connecties, in 2012 gemakkelijk een vergunning. Tweemaal (in 2017 en 2019) moest Uber de vernederende gang naar de rechter maken om alsnog een vergunning te krijgen. In 2017 ontdekte Transport for London (TfL) dat er vermeende misdrijven van Uber-chauffeurs door Uber niet waren gemeld. In 2019 werkten meerdere chauffeurs onder een valse identiteit.
Uber heeft z’n best gedaan om het burgemeester Khan naar de zin te maken: het bedrijf heeft de inzet van elektrische voertuigen verhoogd, stelde zich achter de uitbreiding van de Ultra Low Emission Zone (ULEZ) en veroverde de steun van de GMB-vakbond na concessies over vakantiegeld. Ook paste het na rechterlijke druk z’n bedrijfsmodel aan: het erkende dat het opdrachtgever is en geen ‘bemiddelaar’ en moest daardoor sinds afgelopen maandag 20% BTW per rit in rekening brengen.
• Het is weer zover: Uber hoopt ditmaal op een nieuwe en onbetwiste vergunning in Londen. Redactiefoto.