‘Het ooit eeuwig onrendabele bedrijf” Uber eindigt 2023 voor het eerst met zwarte cijfers
Uber, “het ooit eeuwig onrendabele bedrijf” heeft eindelijk zijn financiële basis gevonden, aldus de cynische Andrew J. Hawkins, vervoersredacteur van The Verge. “Nou ja, het duurde maar vijftien jaar, maar beter laat dan nooit. Voor het eerst in zijn geschiedenis sloot Uber het jaar af met meer geld dan het aan zijn taxi- en bezorgactiviteiten had uitgegeven.”
Zoals Business Insider opmerkte, rapporteerde het bedrijf een bedrijfswinst van $1,1 miljard in 2023, vergeleken met een verlies van $1,8 miljard in 2022. Bovendien meldde Uber dat het een netto-inkomen had van $1 miljoen. Het boekte $9 miljard na een verlies van maar liefst $9,1 miljard door 2022.
“Achteraf gezien was 2023 een keerpunt voor Uber”, zei CEO Dara Khosrowshahi afgelopen week, “wat ons vermogen aantoont om een sterke, winstgevende groei op grote schaal te blijven genereren. Terugkijkend was 2023 een keerpunt voor Uber”. Onder Khosrowshahi heeft Uber in de jaren sinds de pandemie gestage vooruitgang geboekt. Al in februari 2020 leek het erop dat Uber winstgevend zou worden. Maar Covid leidde tot een grote crash toen de taxiactiviteiten van het bedrijf instortten. De vraag naar etensleveringen via Uber Eats nam toe, maar was nauwelijks voldoende om het bedrijf overeind te houden. Toen de pandemie afnam, werd het werven van chauffeurs – die elders werk hadden gezocht en gevonden – een groot probleem, dus begon Uber enorme sommen geld uit te geven om hen terug naar het platform te lokken. Dit leidde tot nog grotere kwartaalverliezen en bracht Khosrowshahi ertoe een “harde” kostenbesparende maatregel te bevelen.
In augustus 2022 rapporteerde Uber zijn eerste positieve cashflow, waaruit blijkt dat het bedrijf meer geld verdiende met zijn activiteiten dan het verloor. Toch bleef de winstgevendheid nog ver weg. Nog geen twee jaar later heeft Khosrowshahi eindelijk de juiste balans gevonden en heeft hij deze week genoeg om over op te scheppen op de investeerdersdag van het bedrijf. Analisten voorspellen een soort aandeleninkoopprogramma en bijgewerkte financiële doelstellingen.
Maar dit alles logenstraft het belang om Uber een sterkere financiële basis te geven. Jarenlang werd het bedrijf belachelijk gemaakt omdat het zijn bundels risicokapitaal gebruikte om de prijs van een ritje in de stad te subsidiëren, waardoor de reiskosten kunstmatig werden verlaagd om millennialklanten aan te trekken die werden afgeschrikt door onhandige, digitaal vijandige taxi’s. En critici voorspelden dat Uber nooit winstgevend zou zijn omdat zijn bedrijfsmodel fundamenteel gebrekkig was. Uber-ritten zijn nu duurder en taxibedrijven hebben geleerd van de concurrentie en bouwen langzaam hun activiteiten opnieuw op. Uber voegt zelfs taxi’s toe aan zijn app om zijn voormalige concurrent een boost te geven.
En in plaats van de wet te ondermijnen en toezichthouders in een slecht humeur te bezorgen, probeert het bedrijf zelfs aardig te zijn – dat zeggen ze tenminste. Toch wordt Uber wereldwijd geconfronteerd met juridische uitdagingen. Het heeft onlangs aangekondigd dat het bij de komende verkiezingen in Californië 30 miljoen dollar zal uitgeven om bevriende wetgevers te kiezen. Hoe kunnen al deze nieuwe winsten beter worden benut?
- ‘Het ooit eeuwig onrendabele bedrijf” Uber eindigt 2023 voor het eerst met zwarte cijfers. Redactiefoto.