Het Spoorwegmuseum vernieuwt na 18 jaar de speeltuin; feestelijke heropening op 18 mei
Het Spoorwegmuseum is druk bezig met de herinrichting van het buitenterrein. De inrichting van de speeltuin, het traject van de kindertrein en de plek van de distributie-ingang worden aangepast. Doel van de herinrichting is het duurzamer en groener maken van het terrein en het vergroten van de beleving voor de bezoekers. Er is meer ruimte voor groen en er worden meer ‘spoorse’ elementen toegevoegd zoals rails, bielzen, ‘treinenkoppen’ en historische beelden. De werkzaamheden zijn inmiddels begonnen, de feestelijke heropening is op zaterdag 18 mei.
De bestaande situatie bestaat sinds 2005 en was na 18 jaar toe aan vernieuwing. Publieksonderzoek van het museum wees uit dat de allerkleinste bezoekers behoefte hadden aan meer speelmogelijkheden. Daarbij is de buitenruimte op mooie dagen drukbezocht, daarom streeft het museum naar een klimaat-adaptieve ruimte met meer groen, meer mogelijkheden voor schaduw en een betere afwatering. In de nieuwe situatie wordt de buitenruimte een plek waar meer te ontdekken, doen en leren valt. Op drukkere dagen zorgt de nieuwe inrichting voor betere spreiding in het museum, waardoor iedereen een meer prettige en ontspannen ervaring opdoet. Het ontwerp van het vernieuwde achterterrein is van OKRA Landschapsarchitecten, het werk wordt uitgevoerd door Rots Maatwerk. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Stichting Goede Doelen Nh1816 Verzekeringen.
Op het vernieuwde achterterrein krijgt de bijzondere beeldencollectie van het museum een prominentere plek. De beelden die er te vinden zijn komen van de hand van bekende kunstenaars als Joop Hekman, Jo Uiterwaal en Mari Andriessen. De beelden van Hekman en Uiterwaal zijn in de jaren vijftig geplaatst bij de stations van Eindhoven en Nijmegen. In 1998 zijn ze naar het Spoorwegmuseum verplaatst. De beelden van Andriessen komen van het dak van het in de jaren 70 gesloopte station Utrecht CS. Ook het in 2022 verwijderde Kruis Blauwkapel, de gelijkvloerse kruising bij het gelijknamige spoorknooppunt, wordt in de inrichting opgenomen. Dit was één van de laatste kruisingen in Nederland waarvan de sporen haaks op elkaar liggen. Blikvangers worden twee afgedankte treinkoppen die gaan dienen als speeltoestel.
De populairste attractie op het achterterrein is de kindertrein. Dit treintje was aan het eind van zijn levensduur en wordt vervangen. Tegelijkertijd wordt het traject aangepast waardoor bezoekers niet meer het spoor hoeven over te steken naar attractie De Vuurproef. De nieuwe speeltuin is bereikbaar via een uitdagende klimbrug, de oude situatie met een waterbassin en bootjes is verdwenen.
- Eén van de twee Sprinterkoppen die als blikvangers gaan fungeren, arriveert. Foto Spoorwegmuseum.