Het ziet er niet naar uit dat het kabinet provincies extra geld voor bus en trein geven; dreigt een kaalslag van het ov in de provincie?
Het kabinet lijkt voorlopig niet van plan extra geld op tafel te leggen voor het ov in de provincies. De provincies hadden het kabinet opgeroepen om het coronasteunpakket, dat eind dit jaar afloopt, te verlengen. Het Rijk wil daar nog niet aan. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer. Kamerlid Mahid Alkaya (SP) stelde al eerder vragen over deze kwestie, volgend op een reportage van RTV Noord.
De provincie Groningen is namelijk uitermate boos over het kabinetsbesluit om voor volgend jaar geen extra geld uit te trekken voor het provinciale ov. De afgelopen jaren hielp het kabinet de provincies om het aanbod van bussen en treinen in stand te houden en kondigde eerder aan dat deze coronasteun voor bussen en treinen tot eind dit jaar doorloopt. Maar het kabinet wil volgend jaar de hand op de knip houden. Daardoor voorziet de provincie dat het aanbod van bus en trein alleen al in de provincie Groningen met zo’n 30 procent kan dalen.
Staatssecretaris Heijnen denkt echter dat de reizigersaantallen volgend jaar weer richting het oude niveau gaan. “De actuele prognose van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) voor 2023 gaat uit van 97 procent reizigers ten opzichte van 2019”, schrijft Heijnen in haar brief aan de Tweede Kamer. Volgens haar is dat een stabiele basis om het ov in de provincies te financieren.
De provincie Groningen vindt dat een te optimistische voorstelling van zaken, aldus gedeputeerde Fleur Gräper (D66). Het openbaar vervoer heeft volgens haar een langere aanloopperiode nodig om weer op de oude reizigersaantallen te komen. Dat betekent volgens de provincie een gat in de financiering, waardoor bezuinigingen op bussen en treinen noodzakelijk zijn.
Nu wil Heijnen de actuele prognose van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) afwachten. Deze prognose verschijnt in juni dit jaar. Die prognose zou volgens het kabinet iets kunnen zeggen over de verwachte reizigersaantallen van volgend jaar. Maar het wachten op deze cijfers komt voor de politiek in Groningen en Drenthe – en ook in Friesland – te laat. Het OV Bureau Groningen-Drenthe, dat bepaalt waar de komende jaren in Groningen bussen blijven rijden, moet uiterlijk 1 juli een concept-begroting voor 2023 bij het ministerie van Infrastructuur hebben ingediend. In aanloop naar deze concept-begroting willen statenleden gaan meebeslissen welke regio’s wel of geen bussen zullen houden.
In de provincie Fryslân speelt, evenals in andere provincies, eenzelfde problematiek en worden voor 2023 eveneens fikse bezuinigingen in de ov-dienstverlening verwacht. Staatssecretaris Heijnen zegt wel in gesprek te willen blijven met de provincies en de vervoersregio’s over de situatie van het openbaar vervoer na corona.
- Het ziet er niet naar uit dat het kabinet provincies extra geld voor bus en trein geven; dreigt een kaalslag van het ov in de provincie? Redactiefoto.