Hoe hebben Uber en Travis Kalanick op de ‘Uber Files’ gereageerd?
In een verklaring zei Uber’s senior vice-president van public affairs, Jill Hazelbaker: “We zullen geen excuses maken voor gedrag in het verleden dat duidelijk niet in overeenstemming is met onze huidige waarden. In plaats daarvan vragen we het publiek om ons te beoordelen op wat we de afgelopen vijf jaar hebben gedaan en wat we de komende jaren zullen doen.”
Ze vervolgde: “Uber is nu een van de grootste platforms voor werk ter wereld en een integraal onderdeel van het dagelijks leven voor meer dan 100 miljoen mensen. We zijn van een tijdperk van confrontatie overgegaan naar een tijdperk van samenwerking, waarbij we blijk hebben gegeven van de bereidheid om aan tafel te komen en raakvlakken te vinden met voormalige tegenstanders, waaronder vakbonden en taxibedrijven.”
“We zijn nu gereguleerd in meer dan 10.000 steden over de hele wereld en werken op alle overheidsniveaus om het leven te verbeteren van degenen die ons platform gebruiken en de steden die we bedienen.”
In een afzonderlijke verklaring zei de woordvoerder van Travis Kalanick dat hij “nooit toestemming heeft gegeven voor acties of programma’s die de rechtsgang in welk land dan ook zouden belemmeren”, en dat hij “nooit heeft gesuggereerd dat Uber misbruik zou moeten maken van geweld ten koste van de veiligheid van de bestuurder. Elke beschuldiging die aan de heer Kalanick is gericht, dat hij betrokken was bij een van deze activiteiten, is volledig onjuist.”
“De realiteit was dat de uitbreidingsinitiatieven van Uber werden geleid door meer dan honderd leiders in tientallen landen over de hele wereld en te allen tijde onder direct toezicht en met de volledige goedkeuring van Uber’s robuuste juridische, beleids- en nalevingsgroepen.”
De woordvoerder voegde daar aan nog toe: “Toen de heer Kalanick in 2009 Uber mede oprichtte, pionierden hij en de rest van het Uber-team in een bedrijfstak die nu een werkwoord is geworden. Om dit te doen, was een verandering van de status-quo nodig, aangezien Uber een serieuze concurrent werd in een sector waar concurrentie van oudsher verboden was. Als een natuurlijk en voorzienbaar resultaat vochten diepgewortelde industriële belangen over de hele wereld om de broodnodige ontwikkeling van de vervoerssector te voorkomen.”
- Hoe hebben Uber en Travis Kalanick op de ‘Uber Files’ gereageerd?