Honderd boze chauffeurs trokken naar hoofdkantoor De Lijn
OV-bedrijf De Lijn kreeg op het hoofdkantoor in Mechelen woensdag bezoek van een honderdtal boze chauffeurs. Ze waren spontaan in staking gegaan omdat maar liefst 43 bussen op hun stelplaats Zurenborg (Antwerpen) niet konden vertrekken door technische mankementen. “Er is beterschap beloofd, maar het achterliggende probleem blijft groot,” noteert de Gazet van Antwerpen.
Het was een triest getal. Dat zo’n 25 bussen vanuit Zurenborg niet kunnen uitrijden, is al niet meer uitzonderlijk. Maar 43, dat zet pas echt kwaad bloed. Minder bussen, dat betekent minder ritten en dus boze – soms agressieve – klanten. En een chauffeur die bij aankomst op de stelplaats ‘geen bus heeft’ moet een hele dag met de duimen zitten draaien. Ook daar duikt frustratie op, want tegelijk ‘mogen’ ze hun vakantiedagen niet opnemen.
De boze bestuurders sprongen woensdagochtend in drie bussen (die nog wel rijvaardig waren) en reden naar de Motstraat in Mechelen, waar net een raad van bestuur plaatsvond van de vervoermaatschappij. Cynthia Claes (ACV) en Geert Vermunicht (ACOD) waren wat in snelheid gepakt door deze spontane optocht, maar volgden het overleg wel op de voet. Directeur Ann Schoubs van De Lijn en de voorzitter van de raad van bestuur Johan Sauwens luisterden naar de verzuchtingen van hun personeel.
Cynthia Claes: “Er is wel wat uit dat overleg gekomen. Er gaat nu een ‘herschaling’ komen op basis van de beschikbaarheid van de voertuigen. Dat betekent een aangepaste dienstverlening, na de paasvakantie, en gespreid over een bredere regio.” De klappen zullen dus breder dan in Antwerpen-stad (en Mechelen waar het probleem ook acuut is) worden opgevangen. In kleinere gemeenten wordt zo (ook) ‘gesnoeid’ in ritten.
Geert Vermunicht (ACOD): “Zo hebben de reizigers na die herschaling tenminste een verzekerd aanbod. Ondertussen moeten we ook werken aan het personeelstekort in de werkplaatsen en meer techniekers aan de slag krijgen.”
Een misschien nog belangrijkere beleidsdaad van De Lijn is het rechtstreeks aanporren van minister Lydia Peeters om het ‘dogma van de elektrische voertuigen’ los te laten. Jo Van der Herten, ACV Openbare Diensten De Lijn:
“Er is een markt voor tweedehandse diesels in Europa. De Lijn weet dat, maar de Vlaamse regering moet goedkeuren dat daar geld naartoe gaat. Want volgens het Vlaams regeerakkoord moeten nieuwe bussen ‘zero emissie’ zijn.”
Een ‘snelle’ oplossing om het voertuigenpark in orde te krijgen (eventueel met tweedehandsvoertuigen) ligt dus aan de ene kant van de weegschaal. En aan de andere kant ligt de klimaatgerichte visie om alleen nog in elektrisch te investeren, maar op langere termijn. Wie daar nagelbijtend naar staat te kijken, zijn de boze chauffeurs maar vooral de ontevreden reizigers.
Iedereen beseft dat dit probleem nog lang zal aanslepen, volgens de vakbondsmensen zéker tot in 2025. Maar op stelplaats Zurenborg wordt wel opnieuw gewerkt vanaf vandaag. En na de paasvakantie zou de top van De Lijn ook naar daar komen om verder te praten. De hinder was alvast de hele woensdag groot: in de middag reden er gisteren maar 13 bussen, waar er dat normaal 87 moesten zijn. En dat terwijl de Antwerpenaren toch al niet verwend zijn met de kwaliteit van hun ov.
- Honderd boze chauffeurs trokken gisteren naar het hoofdkantoor van De Lijn. In Antwerpen reden maar 13 van de 87 bussen. Redactiefoto.