ILT brengt realisatie variant BCT in volgende fase
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op het taxivervoer in Nederland. Het is belangrijk dat dit vervoer veilig is en dat er sprake is van eerlijke marktwerking. De gegevens die nodig zijn voor het toezicht op het taxivervoer worden nu nog vastgelegd in de Boordcomputer Taxi (BCT) die in elk taxivoertuig moet zijn geplaatst. Die gegevens gaan over het voertuig, de chauffeur, de taxionderneming (‘vervoerder’), ritgegevens en de arbeids- en rusttijden.
De uitdaging bij dit project is om te zorgen voor voldoende draagvlak bij de tientallen betrokken en belanghebbende partijen, stelt vakblad Pitane Blue. Het Programma Realisatie Variant BCT (RVB) heeft als opdracht om deze gegevens draadloos en kaartvrij te verkrijgen. Bij het in de toekomst continue automatisch aanleveren van de data wordt een taxionderneming niet verplicht om hiervoor een specifiek apparaat (zoals de BCT) of een specifieke app te gebruiken. Het is de bedoeling dat taxiondernemers zelf kunnen kiezen met welk apparaat of app zij de gevraagde gegevens gaan registreren en aanleveren bij de ILT.
“De aanleiding voor dit project is tweeledig. Ten eerste kost het de ILT nu veel handwerk om gegevens over arbeids- en rusttijden uit de BCT’s te halen en te verwerken. Om uiteenlopende redenen gaat het ook nogal eens mis met het uitlezen, uploaden en verwerken van de BCT-bestanden. Dat kost niet alleen de inspecteur veel tijd, maar ook de taxichauffeur en -ondernemer.”
“Ten tweede wil de staatssecretaris af van de BCT-kaarten die nodig zijn om de betrouwbaarheid van de gegevens te waarborgen. Deze kaarten zijn voorzien van beveiligingscertificaten die beperkt geldig zijn. Het periodiek grootschalig omwisselen van die kaarten is erg kostbaar,” aldus Henri van der Heijden – Programmamanager Realisatie Variant BCT.
Na maanden verzamelen van informatie binnen de huidige werkgroep is het project toe aan een nieuwe fase. Dit wil het ILT doen door het organiseren van een bijeenkomst, bedoeld om belangstellenden te informeren en om in contact te komen met fabrikanten en ICT-dienstverleners die de daarvoor benodigde apparatuur en software kunnen ontwikkelen en op de markt kunnen brengen. Het ILT verwacht zo dat alle partijen de kans krijgen een product of dienst aan te kunnen bieden, zodat er sprake is van eerlijke marktwerking.
“Wij ervaren de gesprekken met het ILT als zeer constructief,” zegt Gerrit Saey, directeur van Pitane Mobility in Eindhoven. “Taxiondernemers kunnen straks zelf kiezen met welk apparaat in de taxi of welke app op hun telefoon zij de gevraagde gegevens gaan registreren en centraal aanleveren bij de ILT. De verplichting voor vaste kastjes in de taxi komt daarmee te vervallen. Iets waar wij al jaren voor ijveren omdat het vaak innovatie in de sector tegenwerkt.”
Deze bijeenkomst is bedoeld om iedereen te informeren en in contact te komen met fabrikanten en ICT-dienstverleners die de daarvoor benodigde apparatuur en software kunnen ontwikkelen en op de markt kunnen brengen. Van der Heijden hecht veel belang aan voldoende ‘input’ vanuit de markt en wil dit doen door leveranciers ruimschoots de kans te geven met mogelijke technische oplossingen te komen. Het ILT is er niet op uit om een technische oplossing af te dwingen, maar wil dit doen in ruim overleg met de sector, om zo een oplossing in de markt te plaatsen die voldoet voor alle betrokkenen.
Werkgeversvereniging KNV is voorstander van invoering van een nieuwe BCT, en is daarom nauw betrokken bij het ILT project. Als verantwoordelijke binnen het KNV voor dit project, is beleidsadviseur Ton Hokken uiterst kritisch en komt op voor de leden. Wellicht het grootste verschil met de huidige BCT is dat de nieuwe techniek niet enkel over de BCT gaat. ILT heeft ook in de naamgeving zorgvuldig gekozen voor een ‘Centrale Database Taxivervoer (CDT)’. In de basis gaat de nieuwe techniek over veel meer dan rij- en rusttijdencontrole van taxichauffeurs.
- ILT brengt realisatie variant BCT in volgende fase. Foto ILT.