In navolging van Parijs: Vier op de vijf Berlijners willen dat e-scooters worden verboden
81 procent van de Berlijners wil een einde maken aan de verhuur van elektrische scooters. Dat heeft de Franse hoofdstad al besloten. Een meerderheid van de Berlijners wil een verbod op de verhuur van e-scooters naar het model van de Franse hoofdstad Parijs. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van het meetinstituut Civey voor de Tagesspiegel.
Volgens dit wil 81 procent van de stadsbewoners elektrische scooters, die bij verschillende aanbieders te huur zijn, uit Berlijn verbieden. Slechts elf procent is tegen een verbod.
Begin april kondigde de Parijse burgemeester Anne Hidalgo aan dat ze vanaf september de verhuur van e-scooters in de Franse hoofdstad zou verbieden. Daaraan ging een burgerenquête vooraf waarin 89 procent stemde voor het afschaffen van huurscooters. Slechts 7,46 procent van de ongeveer 1,3 miljoen kiesgerechtigden nam echter deel aan het onderzoek. Privé e-scooters moeten toegestaan blijven in Parijs.
De aangewezen burgemeester van Berlijn, Kai Wegner (CDU), heeft zich uitgesproken tegen een verbod op het huren van elektrische scooters in Berlijn. In plaats daarvan wil hij bindende afspraken maken met de distributeurs.
De Berlijnse vervoersadministratie, die momenteel nog wordt geleid door senator Bettina Jarasch (Groenen), vertrouwt tot nu toe op strengere regels voor het stadsgebied in plaats van op verboden. Binnen het Ringbahn-gebied moeten aanbieders nu een maandelijks bedrag van drie euro per scooter betalen.
Volgens de verkeersadministratie leidt dit nu al tot regulering: meer dan de helft, namelijk zo’n 22.000 van de circa 41.000 e-scooters in Berlijn, wordt daarom buiten de S-Bahn-ring aangeboden.
Daarnaast worden in de loop van het jaar tot 150 nieuwe permanente parkeerstations gebouwd in de binnenstad. Volgens de administratie wordt gebruik gemaakt van geofencing. Dit betekent dat het vanwege technische beperkingen niet mogelijk is om de huur van e-scooters binnen een straal van 100 meter van het parkeerstation te parkeren en te beëindigen. De nieuwe locaties worden in een netwerk gemaakt om zo een ‘verbodszone’ te creëren.
Een woordvoerder van de administratie legde woensdag uit dat vanuit het oogpunt van de administratie een algemeen verbod op voertuigen, waaronder ook privé-e-scooters, op bondsstaatsniveau niet mogelijk is. Omdat e-scooters landelijk zijn goedgekeurd op basis van federale wetgeving.
In plaats daarvan wijst hij er op dat Berlijn de regels en vereisten voor het delen van voertuigen sinds september 2022 bindender heeft gemaakt door de wegenwet aan te passen. Aanbieders van commercieel verhuurde e-scooters moeten nu officiële speciale gebruiksvergunningen voor de voertuigen overleggen, waaraan voorwaarden en vergoedingen zijn verbonden.
Een woordvoerder van e-scooterverhuurbedrijf Voi zei tegen de Tagesspiegel dat het triest was dat de voordelen van micromobiliteit in zijn huidige vorm niet door iedereen werden erkend. “In Berlijn werken we zeer intensief samen met de stad en onze partners in het lokale openbaar vervoer om micromobiliteit op een winstgevende en ordelijke manier in de mobiliteitsmix te integreren, zodat het voor niemand een barrière wordt”.
Samen met Jelbi worden momenteel een aantal nieuwe parkeerstations en verboden zones aangelegd. “Wat ons betreft had de enquête niet moeten vragen naar het ‘als’ van micromobiliteit (ja/nee), maar naar het ‘hoe'”, aldus de woordvoerder van Voi.
- In navolging van Parijs: Vier op de vijf Berlijners willen dat e-scooters worden verboden. Foto HERE Technologies.