Intro 276: grootste en meest omvattende hervorming van de werkzekerheid voor app-chauffeurs in de VS
Intro 276 verbiedt Uber en Lyft om chauffeurs te ontslaan zonder geldige reden en, in minder ernstige gevallen, zonder voorafgaande kennisgeving of stapsgewijze disciplinaire maatregelen. Het wetsontwerp:
legt de bewijslast in deactiveringsgevallen bij Uber en Lyft – niet bij de chauffeurs.
Uber en Lyft moeten aan de norm voldoen om een geldige reden te hebben als ze een chauffeur willen deactiveren. Dit vereist dat bedrijven chauffeurs 14 dagen van tevoren op de hoogte stellen van de deactivering, behalve in gevallen van ernstig wangedrag.
Chauffeurs hebben een onafhankelijke klachtenprocedure: ze kunnen een klacht indienen via mediation, bij de rechter, in samenwerking met de gemeente, of – indien gewenst – via de bestaande interne klachtenprocedure. Chauffeurs kunnen zelf bepalen welke procedure voor hen het meest geschikt is.
Behalve in gevallen van ernstig wangedrag moeten Uber en Lyft een getrapte disciplinaire procedure toepassen. Dit betekent dat de deactivering van een account in verhouding moet staan tot de overtreding, en dat chauffeurs op de hoogte moeten worden gesteld van het gedrag dat de bedrijven als een overtreding beschouwen.
Chauffeurs hebben recht op herstel van hun account en terugbetaling van gederfde inkomsten gedurende de deactiveringsperiode als hun deactivering zonder geldige reden heeft plaatsgevonden. De reden werd gegeven.
Bedrijven kunnen chauffeurs onmiddellijk deactiveren wegens ernstig wangedrag: Als de reden voor de deactivering ernstig wangedrag is, kunnen bedrijven het account onmiddellijk deactiveren en hoeven ze geen stapsgewijs disciplinair proces of voorafgaande waarschuwingen aan te tonen.
- Taxichauffeursdemonstreerden samen met Uber- en Lyft-chauffeurs tegen de oneerlijke deactivering van hun accounts. Foto: Gemeenteraad van New York City.

