Invoering nieuwe Centrale Database Taxi opgeschoven naar ten vroegste 1 januari 2025
In een belangrijke evaluatie van de Praktijktoets Centrale Database Taxi (CDT) in Utrecht werd met projectleider Henri van der Heijden niet alleen teruggekeken op de vorderingen van het project, maar ook vooruitgeblikt op de uitdagingen en veranderingen die nog op de planning staan, aldus mobiliteitsvakblad Pitane Blue.
De CDT, een cruciaal onderdeel van de voorgenomen wet- en regelgeving in de taxisector, is bedoeld om het personenvervoer efficiënter en transparanter te maken. De nieuwe regelgeving, die oorspronkelijk gepland stond voor inwerkingtreding op 1 juli 2024, heeft echter een juridische vertraging opgelopen. Van der Heijden kondigde aan dat de nieuwe datum voor inwerkingtreding is verschoven naar ten vroegste 1 januari 2025.
De redenen voor deze vertraging zijn veelzijdig. Ten eerste vereist de introductie van het nieuwe systeem ingrijpende aanpassingen in het Besluit Personenvervoer 2000 en de invoering van een nieuwe ministeriële regeling voor de centrale database taxivervoer. Daarnaast speelt juridische toetsing een belangrijke rol in de vertraging. De integratie van de centrale database met de bestaande systemen brengt aanzienlijke privacyrisico’s met zich mee, die in overeenstemming moeten zijn met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Deze privacyzorgen hebben geleid tot een grondige beoordeling van de risico’s en de noodzaak voor uitgebreide Data Protection Impact Assessments (DPIA’s). Een van deze DPIA’s is al voltooid, terwijl een andere nog in uitvoering is. De bevindingen uit deze beoordelingen en de verschillende interpretaties van privacyrisico’s door betrokken partijen hebben duidelijk gemaakt dat er meer tijd nodig is om zorgvuldig met deze kwesties om te gaan.
Een andere factor die bijdraagt aan de vertraging is de feedback uit de informele consultatie met de sector. De sector benadrukt de noodzaak om zowel de inhoud als de uitvoeringsdetails van de nieuwe regelgeving samen te brengen, om zo een compleet beeld te kunnen vormen en goed geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen. De extra tijd die nu wordt genomen, biedt ook de mogelijkheid om de bevindingen uit de recente praktijktoets te integreren. Deze toets heeft belangrijke inzichten opgeleverd over de impact van de nieuwe regelgeving op de betaalbaarheid van ICT-oplossingen in de taxisector.
Bij het plannen van grootschalige wetswijzigingen zoals deze, is het essentieel om rekening te houden met de impact op de bedrijfsvoering van ondernemers. Juridische en privacyaspecten zijn van groot belang en worden zorgvuldig overwogen. Tegelijkertijd wijzen de ICT-dienstverleners uit de sector op de praktische consequenties die deze vertraging met zich meebrengt voor de markt.
De verlenging van de deadline voor implementatie heeft directe gevolgen voor ondernemers in de taxisector. Investeringen in elektrische voertuigen en de benodigde apparatuur die daarin ingebouwd moet worden, vragen om aanzienlijke financiële middelen. Een periode van zes maanden kon nog overbrugd worden, maar een vertraging van een jaar brengt de sector in een lastige positie. Gedoogconstructies zijn er niet, maar het is altijd een optie. De verlenging kan anders dus aanzienlijke gevolgen hebben voor het investeringsklimaat in de markt, want iedereen zal wachten.
Van der Heijden: “We willen nu onderzoeken of we de extra tijd die ontstaat, omdat de wet- en regelgeving wat langer gaat duren, kunnen inzetten. We verwachten met het systeem nog steeds per 1 juli gereed te zijn. Dat gegeven willen we aangrijpen. Om te onderzoeken of we dan die tweede helft van dit jaar gebruiken om nog eens een praktijktoets uit te voeren om misschien zelfs wel op basis van vrijwillige afdracht van taxivervoer gegevens en dus ook persoonsgegevens, door te gaan. Daarna zouden we een pilot kunnen draaien op basis van vrijwilligheid. De bereidheid is daar, maar garanties kan ik niet geven.”
De vertraging in de invoering van de nieuwe wetgeving wordt niet alleen gezien als een uitdaging, maar ook als een kans om te zorgen voor een zorgvuldige en weloverwogen implementatie. De taxisector staat voor een belangrijke transitie, en de extra tijd zorgt ervoor dat deze transitie op een verantwoorde manier kan plaatsvinden.
Het uitstel van de nieuwe regelgeving voor de Centrale Database Taxi (CDT) brengt een additioneel en urgent probleem met zich mee. De oudere generaties van de Boordcomputer Taxi (BCT), die gebruikmaken van het 2G-netwerk, staan op het punt om functioneel verouderd te raken. Telecomoperators zijn van plan om de 2G-masten te ontmantelen, wat onvermijdelijk zal leiden tot het onbruikbaar worden van deze apparaten. Dit heeft betrekking op meer dan 10.000 toestellen in de taxisector.
Van der Heijden stelt voor dit onderwerp mee te nemen in de eerstvolgende begeleidingscommissie. Het is belangrijk dat alle betrokken partijen samen komen om te bespreken wat de implicaties zijn van de uitfasering van het 2G-netwerk en om een gezamenlijk plan van aanpak te ontwikkelen.
- Invoering nieuwe Centrale Database Taxi opgeschoven naar ten vroegste 1 januari 2025. Foto Pitane Blue: Jan van Kasteren – Taxicentrale De Meierij, betrokken bij de CDT-proef.